לתרומות לחץ כאן

האם כשאדם נהנה מעניני העולם הזה הוא עובר באיסור של ביטול תורה?

האם בנאדם שאוהב להשתזף בזמן שהוא משתזף זה נחשב ביטול תורה ? אפילו אם זה רק פעמיים בשבוע ? . והאם מותר לשמוע דברי תורה או לדבר עם השם בזמן ההשתזפות ?

תשובה:

שלום רב

השאלה שאתה דן בה אינה נוגעת רק לשיזוף אלא כל עיסוק בהנאה מסויימת, קריאת ספר אכילת פיסטוקים, טיול וכו', יש מקום לשאול אם הוא אסור משום ביטול תורה.בענין זה יש דעות שונות כפי שנפרט, אולם בתחילה יש להעיר, שאין ספק שגם אם אין בכך איסור של ביטול תורה בודאי מפסידים על ידי כך את השכר הנצחי הצפון למי שעוסק בתורה באותה שעה, זה פשוט וברור.

ולעצם הענין: מדברי האור שמח בתחילת הל' דעות נראה, שאדם מצווה לעסוק בתורה כפי יכולותיו הנפשיים והפיזיים. כלומר, כאשר הוא עוסק במלאכה לצורך מחייתו אין בכך ביטול תורה, כיון שזהו כורח שלא ניתן להמלט ממנו [אולם לעשות מלאכתו קבע ותורתו עראי אינו רשאי… אלא רק כפי הנצרך לו לפרנסתו בנתונים הקיים והמתאפשרים לו]. כמו כן, הדבר תלוי ביכולותיו הנפשיים והמנטליים, לא כל אדם מסוגל להיות שקוע בלימוד התורה יומם ולילה. אולם, מלבד זאת, אם יבטל אפילו רגע מלימודו הוא עובר בביטול תורה, וזהו דבר מחייב מאוד, ונראה שזו היא הדעה הרווחת בין גדולי הדורות

שיטה מחודשת כתב בזה בס' אבן האזל בהל' מלכים פרק ג, שאדם עובר בביטול תורה רק כשאינו עוסק בדבר שיש לו בו צורך או הנאה. כלומר, אדם שיושב בטל באפס מעש הוא מבטל תורה, אולם אם באותה שעה הוא קורא ספר ומתענג על כך, אין בזה איסור, אלא שהוא מפסיד את שכר הלימוד. וראייתו, ממה שכתב שם הרמב"ם שמלך ישראל אסור לבטל תורה אפילו רגע אחד ביום ובלילה, ולכן לא יהיה שטוף ביין ובנשים. והדברים תמוהים, שהרי כל יהודי מצווה בלימוד התורה ואיזו הלכה מיוחדת נאמרה כאן במלך? ומחמת קושיא זו פירש כנ"ל, שכל אדם רשאי לבטל קצת מלימודו לצורך הנאה, ומלך אסור גם בזה. אני מציין שוב דעה זו מחודשת ואינה מקובלת כל כך, אבל יש בה סניגוריה גדולה על כולנו…

אמנם, גם לדעה זו אין היתר לוותר על החיוב לקבוע זמן ללימוד ביום ובלילה, שכן חיוב זה מפורש בכתוב "והגית בו יומם ולילה".

לגבי לימוד תורה בעירום, באותה שעה אין ללמוד תורה בפה ומתוך ספר אולם מותר להרהר בלימוד או לשמוע דברי תורה מקלטת.

בסיום אני חורג מתפקידי ורק מזכיר, שעל פי הרפואה המודרנית שיזוף יתר מסוכן מאוד לבריאות, ועלול לגרום לסרטן העור! כדאי מאוד למעט בזה.

בהצלחה רבה ושבת שלום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני מדבר על בנאדם שקובע עיתים לתורה..ולפעמים בטולה היא קיומה לא ? מתי באמת אומרים את זה שבטולה היא קיומה ? ..יש בזה דבר רע שבנאדם רוצה להשתזף ולשנות את גוון עורו ?

  2. ביטולה הוא קיומה הוא בכלל מה שהזכרנו שהכל תלוי בצרכיו האישיים של האדם פיזית ומנטלית. ומכל מקום לפי ההבנה הפשוטה לא די בקביעת עיתים ביום ובלילה, יש לעסוק בתורה תמיד מלבד ההגבלה הנ"ל. צריך לדעת באנו לעולם לצורך מטרה ובאופן עקרוני חיינו אמורים להתנהל סביב אותה מטרה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל