לתרומות לחץ כאן

כף חלבית שנתחבה בסיר בשרי / האם מותר להנות בשבת ממעשה שבת של קטן?

שלום וברכה רבה לרבנים הגאונים שליט"א הי"ו

האם כלי שאינו בן יומו [חלבי או בשרי] אוסר כלי בן יומו [בשרי או חלבי]? לדוג' כף בשרית שאינה ב"י שהוצאתי איתה את הפרוסה עם הגבינה הצהובה מהטוסט, הטוסט נאסר?

האם מעשה שבת בקטן מותר בשבת בדיעבד? לדוג' קטן שהוציא מים חמים ממתקן של מי עדן בשבת האם מותר לשתות אותם [הקטן או מישהו אחר? או קטן שהדליק אור בשבת מותר ליהנות?

תשובה:

שלום רב

א. שאלת דבר אחד והבאת דוגמה אחרת לגמרי. נתחיל בדוגמה. כיון שהכף הבשרית אינה בת יומה הפרוסה אינה נאסרת, אולם הכף טעונה הגעלה. לגבי השאלה האם כלי אוסר כלי, אולי כוונתך לשאול כאשר אני מבשל בכלי חלבי מאכל פרווה ומערבב אותו עם כף בשרית, מה דין הסיר הכף והמאכל [כאשר אין בתבשיל פי שישים כנגד הכף], אם שני הכלים בני יומם, שניהם טעונים הגעלה והמאכל נאסר, כאשר הכף אינה בת יומה המאכל חלבי והכף טעונה הגעלה, כאשר שניהם אינם בני יומם הכל מותר.

ב. אם עשה את המלאכה לצורך עצמו אין איסור להנות ממנו, ואם עשה עבור אחר אסור להנות, ואף במוצאי שבת יש להמתין בכדי שיעשו.

מקורות:

א. ראה שו"ע ורמ"א סי' צה סעי' ג. וע"ע כף החיים שם ס"ק לח.

ב. על חילוק זה ראה מגן אברהם שכה ס"ק כב, ומקור הדברים בשבת קיד ע"א ובתוס' שם קכב ע"א. מקור הדין שצריך להמתין בכדי שיעשו הוא בפרי מגדים שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל