בתי קנתה ספר בחצי מחיר בסניף אחד של רשת חנות ספרים. היא שאלה את המוכר איך זה כ״כ זול והוא ענה לה משום שיש עכשיו מבצע.
בתי אמרה לחבירה שלה על המבצע והחברה נכנסה לסניף אחר והם בדקו במחשב ואמרו לה שרק חברי מועדון זוכים למחיר מוזל.
השאלה שלנו היא האם בתי צריכה לחזור לסניף איפה שהיא קנתה את הספר ולברר אם זה באמת רק לחברי מועדון והיא תצטרך להוסיף כסף או לא?
ולמעשה לא ידוע לנו אם כל החנויות תחת בעלות אחד או שכל אחד ואחד באמת בבעלות שונות ורק משלמים על השם.
יישר כח
תשובה:
שלום רב,
היא לא מחויבת לברר.
הכלל הוא שאדם אינו טועה. כדי לחשוש מטעות יש צורך בבסיס איתן שאכן הייתה טעות.
בנוסף לכך, אם החנות לא מפסידה ממכירת הספר במחיר המבצע, אין חיוב להוסיף כסף, גם אם בפועל הייתה טעות.
מקורות:
טעות היא טענה גרועה הנאמרת רק במקרה שהנסיבות מראים כך. עיין שו"ע חו"מ סי' קכו סעיף יג שיש סוברים שטענת 'טעיתי' היא כטענה נגד עדים. ועיין שו"ע חו"מ סי' רלב סעיף ב.
לגבי הטענה השניה, הקונה לא הסכים לקנות את המוצר במחיר המלא, יוצא שכל מה שהחנות יכולה לדרוש היא לבטל את העסקה ולהחזיר את המוצר והתשלום, כיון שברוב המקרים החנות מרוויחה גם לאחר ההנחה, אין אומדנא דמוכח שהיא תסכים לבטל מקח ולכן המקח קיים.