לתרומות לחץ כאן

הונאה במכירת רכבים

קניתי לפני חודש רכב היברידי ממגרש שמוכר רכבים. המגרש מוכר אותם AS-IS. בזמן שקניתי אזי גם מכרתי להם רכב ישן שהיה ברשותי. את הרכב הישן הם בקושי בדקו ורק שאלו אם הוא נוסע ואמרתי שכן וכך היה.
לאחר כחודש התקלקל הסוללה ההיברידית ברכב שאותו קניתי. משמעות הדבר זה תיקון של 9000 ש"ח כאשר כל הרכב עלה 15,000 ש"ח.
חששתי שהמוכרים עבדו עליי ולכן התקשרתי ודיברתי איתם כדי לראות מה ניתן לעשות.
לאחר דין ודברים הם אמרו שאני יכול להגיע, וכל עוד הרכב ייסע אני יכול לתת להם אותו ולקחת רכב אחר בשווי 15,000 ש"ח, השווי של אותו רכב שקניתי. הם כמובן אמרו לי בטלפון שאני יודע שהם מכרו לי את הרכב AS-IS.
עלתה לי שאלה- האם מותר לי לגרום לכך שהרכב יניע וייסע יום-יומיים או אולי אפילו כמה שעות, וכך אקח את הרכב אליהם ואז הם ייתנו לי רכב אחר ואחזיר להם את הרכב התקול?
מדוע שיהיה אסור? משום שגם אם הם יודעים שהרכב תקול, ככל הנראה הם לא יספרו על כך לקונה הבא בתור, ואז יכול להיות שמישהו ייקנה את הרכב ויחתום על הסכם שהוא קונה את הרכב AS-IS ואחרי יום-יומיים או שבוע, תתעורר אותה תקלה ברכב והוא יבין שנפל בפח.
האם הדבר אסור או מותר?
תודה רבה

תשובה:

 

שלום וברכה,

מעיקר הדין אסור לרמות ולהסתיר מום. הן מצד גזל מצד החברה, הן מצד שהם יגזלו אחרים. אלא שבמקרה שלכם אם נכון הדבר שמדובר בחברה של גזלנים והם מכרו רכב לא תקין והם הסתירו את התקלה, הרי זה נחשב לגזל, ומותר לכם לעשות הערמה כדי להציל את הגזל שלכם. אבל אם התקלה לא הייתה ידועה ורק אח"כ התקלקל הרכב, אין עליהם חובה להשיב את המקח, ואסור להערים כדי להחזיר את המקח.

ולכן יש להתייעץ עם בעל מוסך בדיוק על התקלה כדי לדעת את מהות התקלה.

בהצלחה.

מקורות:

הסעיף של AS-IS לא מועיל על תקלה שידע המוכר, אלא על תקלה נסתרת שלא ניתן לצפות בשעת המכירה. ולכן אם היה סוג של תקלה שהם ידעו והסתירו המקח בטל ומותר לך להערים כדי להציל את הכסף. והשיקול שהם יגזלו אחרים אינו סיבה להימנע ולהוציא את כספכם. אבל אם המום היה נסתר והמוכר לא ידעו מכך, המקח קיים בגלל שהתנו AS-IS, ואסור להערים ולבטל את המקח.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ראיתי לנכון להבהיר את שיטת המכירה ASIS שלא חייב להיות "חברה של גזלנים" שיטה זו נהוגה בידי חברות שמוכרות רכבים ממקורות כגון: עיקולים, הוצאה לפועל, מכרזים של רכבי ממשל, משטרה, וכדו', שהמוכר הוא רק מוכר ולא אכפת איך הרכב ומה מצבו והוא נמכר כפי שהוא ועל הקונה לבדוק, או שאפילו אין אפשרות בדיקה, כי המחיר מאד זול, ועל דעת כן קונים עם הסיכון הזה.
    לפי זה, גם אם הבעיה לא ידועה, ובעל המגרש רכבים מוכן להחליף לו רכב, לא אמורה להיות בעיה שימכור את הרכב לאחר גם אם יש לו עוד בעיות כי זאת שיטת המכירה גם לכל קונה גם להבא בתור.

  2. שלום וברכה,
    הסעיף של AS IS יכול להועיל רק על מומים שלא ידועים, אבל מומים שידוע לא מועיל התנאי. וניתן לבטל את המקח. ויתר על כן אסור למוכר למכור מוצר שיודע שיש בו מום, למרות התנאי הנ"ל ויש בזה איסור אונאת ממון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל