לתרומות לחץ כאן

פיצוי על מכירה במחיר מעט גבוה

שאלה:

לכבוד הרב מוצר שנמכר לגוי טען שיקר רצה להחזיר. אמר ייקבל סכום מסויים חזרה יסכים להשאיר הצעתי סכום למרות שלא חייב ולא ענה. אחרי חודשיים שכבר השתמש. הסכים לקבל אמרתי כבר לא תקף, האם בסדר? תודה

תשובה:

שלום וברכה,

לדעת רבים מהפוסקים אסור להונות את הגוי, אלא שאם הונה אותו – מכר לו במחיר גבוה, דין הונאה, ואינו חייב להשיב לו את כסף ההונאה ולא לבטל את המקח. במקרה שלך יש להחמיר שלא למכור לגוי במחיר גבוה, אבל אם בדיעבד מכרת במחיר גבוה אין עליך חובת השבה, ולא חובה לבטל את המקח.

בהצלחה. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרב
    המחיר שמכרתי היה רגיל שהוא מעט גבוה יותר מהממוצע [ולאו דווקא לגויים], פשוט כך זה על הפלפורמה שבה זה נמכר, והלקוח יכול לערוך השוואה ולבחור לקנות או לא.

    הוא אמר שהוא מצא יותר בזול ומעוניין להחזיר [אם לא אין כל סיבה לתת לו החזר – כי זה המחיר שבו זה נמכר], במקרה כזה שהוא פנה אליי וביקש להחזיר את המוצר או פיצוי בסכום מסויים. אך כיוון שלא השיב המון זמן ורק שכבר עשה שימוש במוצר ועבר זמן ההחזרה הסכים לפיצוי חלקי, ואמרתי שזה מאוחר. במקרה כנ"ל יש הונאה לכתחילה או כל בעיה אחרת?

  2. שלום וברכה,
    מוצר שנמכר במחיר מופקע ומעל כל המחירים שיש בשוק, נחשב להונאה. אם המוצר נמכר במחיר שיש כמותו בשוק, אפילו אם הנמצא מחיר כזה הוא מחיר יקר, או שהמוכר מחזיק חנות בקניון יוקרתי ומשלם שכירות גבוהה, במקרים כאלו אין איסור הונאה, למרות שהקונה יכול למצוא מוצר זהה במחיר זול במקום אחר.
    במקרה שמכר במחיר גבוה, אם לקח 17% יותר מהמחיר, יש להחזיר את התוספת כסף שלקח והמקח קיים. אם גבה המוכר יותר מ17% מעל המחיר הגבוה בשוק יכול הקונה לדרוש לבטל את המקח. גם במקרים שזכותו של הקונה לדרוש את ההונאה אם עבר זמן ששיכול הקונה להראות את המוצר לאחרים והתייעץ על המחיר, הפסיד את זכותו לדרוש את ההונאה.
    ראה שו"ע חו"מ סימן רכז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל