לתרומות לחץ כאן

קניית בגדים בספירת העומר

האם עלי להתאים את עצמי למודה שברחוב החרדי כשאני יוצאת לפגישות? (וביתר דיוק, אני אוהבת ללבוש חצאיות ארוכות מפני יופי ומפני צניעות, אך מה שלובשים היום רובם זה חצאיות קצרות, האם אני צריכה ללכת כך. הכוונה כמובן לא מידי קצר! למרות שע"פ דין זה מותר, נראה לי שמפני שהדור פרוץ בזה יותר מדי, ולובשים חצאיות קצרות שאסורות ע"פ דין. אני מרגישה שבכך אני מקדשת ש"ש שלובשת הפוך בדיוק, ולא מידמה לרחוב. שאר הבגדים שלי עדכנים לאופנה!

וכן האם מותר לקנות בגדים/תכשיטים בימי הספירה לצורך פגישות? (למרות שיש מספיק, אבל רוצים להתחדש)
תודה רבה.

תשובה:

שלום רב

אין ספק שהקפדה על צניעות הוא דבר נפלא, ואין כל מקום לוותר על כך בגלל פגעי האופנה. [אלא שיש להזהר שלא ללכת באופן חריג מידי לכיוון השני, שכן דבר זה גם הוא מושך את העין ויצא שכרו בהפסדו. די בכך שנצמדים להוראות הרבנים וכפי שמחנכים היום בסמינרים של בית יעקב].

מותר לקנות תכשיטים בימי הספירה כשיש בכך צורך. עצם האיסור לקנות בגד חדש או תכשיט בימי הספירה נתון במחלוקת, והמיקל בענין זה בפרט כשיש לו בכך צורך מסויים, יש לו על מי לסמוך.

מקורות:

יש שכתבו שמותר לברך ברכת שהחיינו בימי הספירה, עיין בשו"ת לבושי מרדכי סימן קנ"ג ובתוס' חיים על חיי"א כלל קל"א ס"ק י"ב כתב שלא מצא מקור בספרי הפוסקים שאוסרים לברך שהחיינו ועיין בכף החיים סימן תצ"ג סק"ד ובשו"ת יביע אומר ח"ד סימן כ"ו, אולם מצינו בפוסקים שהביאו מנהג זה שלא לברך שהחיינו עיין בספר אליהו זוטא [תצג,א] שכתב כן בשם רבינו ירוחם ועיין בלקט יושר עמוד צ"ז, ויש שחילקו בין ברכת שהחיינו על פרי חדש שמותר לברך אבל אסרו ללבוש בגד חדש ועיין בשו"ת יביע אומר [שם] שהמחמיר בזה תבוא עליו ברכה ועיין בשו"ת ציץ אליעזר חי"ח סימן מ"א משכ"ב. עד כאן הבאנו שיש מנהגים שונים בעניין ברכת שהחיינו בימי הספירה יש שנוהגים לברך על כל דבר ויש שנוהגים לברך על פירות ולא על בגדים ויש שמחמירים ואינם מברכים כלל, אולם בנוגע לקניות בימי הספירה כמובן שכל הנידון הוא רק לאילו שנוהגים שלא לברך בימי הספירה, והאיסור הוא רק בדברים שאדם נוהג לברך עליהם בשעת הקניה, ועיין בספר לקט יושר שכתב באמת שאסור לקנות בגד בימי הספירה עד ר"ח סיון אפילו אם צריך את הבגד לחג השבועות, אולם כתב הכף החיים בסימן תקנ"א שלמנהגינו שאנחנו לא מברכים בשעת קניית הבגד רק בזמן הלבישה, מותר לקנות בגדים חדשים גם בימים שאסור לברך בהם שהחיינו, ולכן בימי הספירה שהאיסור לברך שהחיינו אינו מעיקר הדין אלא מנהג שיש הרבה שהחמירו בו, אין חובה להחמיר בזה גם ביחס לקניית בגד, באדם שאינו מברך שהחיינו בשעת הקניה, אבל דבר שאדם נוהג לברך עליו שהחיינו בשעת הקניה, לא יקנה אותו בימי הספירה (אם הוא מהנוהגים להחמיר).

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שלו' רב,
    הדר"ג ציין בענין קניית בגדים חדשים בימי העומר לשו"ת יביע אומר חלק ד'. לתועלת הציבור יש לתקן שזה נמצא בחלק ג'.

    בכל הכבוד הראוי,
    הלל עטינגר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל