לתרומות לחץ כאן

עליה לקבר בחודש ניסן / ביטול שלושים על ידי החג

ב"ה
שלום כבוד הרב שליט"א
במשפחה שלא תקום צרה פעמים נפטרו שני אחים בהפרש של שלש שבועות במוצאי שבת נקבר השני .
מה ההלכה לגבי שבעה שחל בחודש ניסן ?ושלשים? ושנה.?
מה עושים להפסיק החרב מעל המשפחה .תודה.

תשובה:

שלום רב.

קראתי בצער רב על האסון הכפול שפקד את משפחתכם, יהי רצון שלא תדעו עוד צער וירבו שמחות במעונכם.

ימי השבעה נוהגים כרגיל בחודש ניסן, אלא שחג הפסח בהגיעו מבטל מכם את דין השלושים. לגבי העלייה לקבר בחודש ניסן, רוב העולם נוהגים לאסור רק בימי הפסח עצמו אולם יהודי מרוקו נוהגים שלא עולים לקבר כל חודש ניסן אלא לפניו או לאחריו. ומכל מקום נראה שאת העלייה לקבר שבסוף השבעה ניתן לקיים גם בחודש ניסן.

נראה שכדאי לבני המשפחה לקבל על עצמם להתחזק בשמירת המצוות כל אחד לפי דרגתו, ולב יודע מרת נפשו באלו מצוות יש לו לתקן, אם זה בהקפדה נוספת על דיני השבת או הכשרות או בשאר ענינים.

מקורות:

ראה שו"ע יו"ד סי' שצט סעי' א. מה שהכרענו לקיים את העלייה לקבר של סוף השבעה בחודש ניסן, הוא על פי דבר שו"ת מלמד להועיל סי' קמד, שכתב שגם אלו הנוהגים שלא לעלות לקבר בניסן, אם לא עלו בערב ראש חודש ניסן יכולים לעלות ביום הקבוע לכך בתוך החודש, לפי זה, העליה שבסוף השבעה שלא ניתן לקיימה בעיצומם של ימי השבעה כיון שאסור לאבלים לצאת מביתם, תתקיים בתוך חודש ניסן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אכן בשו"ת שמש ומגן ח"ד סי' סו כתב, שמנהגם של יהודי מרוקו שלא לעלות לקבר בחודש ניסן אינו אמור אלא במי שמבקש סתם לעלות לקבר ללא סיבה מיוחדת,ף אבל בגמר שנה או שלושים ושבעה, מותר לעלות, וכנראה לכך התכוונו חבריך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל