לתרומות לחץ כאן

האם הכתובה צריכה להיות של הבעל?

מעשה בישיבה ששולחת לרב שיערוך את הכתובה ובאותו יום נשלחו שתי כתובות והרב החליף את הכתובות דהיינו שאת הכתובה של ראובן כתב על הנייר של שמעון וכן את נייר הכתובה של שמעון כתב על הנייר של ראובן האם יש בכך פסול והאם נייר הכתובה צריך להיות של החתן

תשובה:

שלום רב,

אין בכתובה דין שהנייר יהיה שלו כמו בגט שצריך שהנייר יהיה משל הבעל. וראה במקורות

מקורות:

למרות האמור. כתובה הינה שטר חוב. וראה בקצוה"ח (סי' קצא ס"ק א') ששטר צריך שטר מקנה כלומר שהנייר יהיה של המתחייב, ובמקרה של כתובה המתחייב הוא הבעל. וכך כתב: "מהתימה על הפוסקים שלא הזכירו דין זה לפרש שצריך להיות הנייר משל מקנה וכמו בגט אשה, וא"כ בשטרי דידן כיון דהלוקח נותן שכר הסופר ואינו מקנהו למוכר נראה דלא מהני לקנין, ואינו אלא לראיה, דלראיה אין צריך ספר המקנה וכמ"ש תוס' גיטין כ,ב ד"ה וכותב)".

נמצא, שמאחר ששטר ראיה אין דין שטר מקנה שהנייר יהיה של הלווה, אם כן גם כתובה אין צורך בזה, שהרי הכתובה היא שטר ראיה מאחר שמקבלים קנין סודר על כל ההתחייבויות המופיעים בכתובה. וכך הוא גם מודה שעשה קנין סודר "וקנינא מיניה וכו". [אכן אם לא היו מקבלים קנין סודר, היה מה לדון בענין מצד שטר התחייבות האם הוא דומה לשטר קנין או לשטר ראיה בנושא זה. ראה שם בקצוה"ח והנתיבות המשפט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל