לתרומות לחץ כאן

כוונת שומע ומשמיע בקידוש והבדלה

האם המקדש לרבים צריך לכוון בפירוש להוציא האחרים י"ח דהיינו שיאמר במחשבתו הריני מכוון להוציא י"ח כל מי שרוצה [וכן היוצא י"ח האם צריך לכוון בפירוש כנ"ל] וכמ"ש בשו"ע הרב בסרי"ג ס"ד [גבי ברה"נ] שצריך לכוון המוציא והיוצא למ"ד צריכות כוונה.
כי לפי"ז יש בעי' בבהכ"נ דלפעמים כל מיני אנשים או בחורים מקדשים או מבדילים והם ודאי שלא מכוונים כנ"ל ואינם יודעים מזה בכלל.
או דילמא עצם זה שמקדשים או מבדילים בפני קהל אפילו שלא מכוונים שום דבר ה"ז כאילו בתת מודע שלהם שמקדשים לרבים.
[והאם יש חילוק בין קידוש בלילה שהוא מה"ת לקידוש היום והבדלה שהם מד"ס].

תשובה:

שלום רב.

מסתבר, שכאשר אדם מקדש בפני כולם והוא יודע שכולם מחוייבים בקידוש והוא עושה זאת עבורם נחשב הדבר ככוונה מפפורשת להוציא את הרבים ידי חובתם. אולם, אדם שכלל אינו מבין שכולם מחוייבים במצוה זו, ונראה לו שיש מין טקס דתי כזה שאדם אחד עומד ואומר את נוסח הקידוש לפני כל הנוכחים, אכן יש בזה בעיה ונראה שלא ניתן לצאת ידי חובה בברכתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל