לתרומות לחץ כאן

דחיית מאכל מסויים בצלחת אם נחשבת בורר בשבת?

בס"ד , שלום רציתי לדעת האם מותר לברור אוכל שבתוך הצלחת? האור לציון מציין בחלק ב, לא הלכה א, בסוף התשובה "על כל פנים מותר לדחות בשעת אכילה אוכל שאינו רוצה לצידי הצלחת" מה הוא מתכוון בדיוק? נראה לכאורה שאין צד להתיר הדבר, אשמח לקבל תשובה עם מקורות והלכה למעשה בין לאשכנז או ספרד. (אני מודע לזה שאם האוכל מעורב בצורה של פסולת יש מקום להקל בהפרדת האוכל בצלחת אבל כאשר זה לא מעורבב)

ועוד , האם מותר לי לברור את האוכל שנשאר מהארוחה ולהכניס למקרר? לכאורה אני בורר שלא לצורך אכילה?

ושוב תודה

תשובה:
שלום רב.
כוונת האור לציון היא שגדר איסור ברירה הוא שאין לעשות כדרך הבוררים להניח לאוצר, אולם, מה שאדם עושה בדרך אכילתו אינו אסור משום בורר. ולכן התירו להוציא את האוכל מהפסולת כאשר הוא עושה זאת שלא על ידי כלי המיוחד לברירה ולצורך שימוש מידי. וכמו כן כאן, כשאדם דוחה משהו לצידי הצלחת כדי להגיע למאכל אחר לא נחשב הדבר דרך ברירה אלא דרך אכילה. דין זה אמור בעיקר בשני מיני מאכל שאינו מעוניין באחד מהם, שבאופן זה ודאי נעשה הדבר דרך אכילה, ולא באופן שהוא דוחה את הפסולת צממש לצידי הצלחת. אכן, אם הפסולת מכסה על האוכל אף זה מותר כיון שאינו נחשב ברירה אלא פילוס דרך.
ונראה שגם בזה, אם בתחילת האכילה הוא מפריד בין המאכלים אין ספק שיש כאן בורר גמור וכמבואר בשו"ע סי' שיט, ודברי האור לציון אמורים שתוך כדי האכילה הוא "דוחף" עם המזלג את הנקרה לפניו מאותו מאכל שאינו חביב עליו.
איסור מוחלט לברור אוכל על מנת להניחו במקרר, זה ודאי דרך ברירה ותיון ולא דרך אכילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל