לתרומות לחץ כאן

דיני אבילות בחתן בתוך שבעת ימי המשתה

חתן בימי שבע ברכות {ביום השני}מת אביו האם צריך לשבת שבעה וא"כ כיצד ?
ומי ניקרא הגדול שבבית שיוצא עימו באבלות עם הוא הבכור שבבית?

תשובה:

שלום רב.

א. חתן שאביו מת בתוך שבעת ימי המשתה אינו יושב שבעה מיד אלא רק לאחר סיום שבעת ימי המשתה.

ב. גדול הבית, הוא לאו דוקא הבן הבכור, אלא אחד מבני המשפחה שכל עניני הבית נקבעים על פיו, במסחר בעניני הקבורה ובעניני העיזבון. גדול הבית יכול להיות גם אשה או הבן הקטן. לא בכל משפחה יש "גדול הבית".

ההלכה היא, שאם אחד מבני הבית היה במקום רחוק ולא נודע לו על הפטירה רק אחר כמה ימים, אם הוא בא למקום שגדול הבית יושב שם שבעה, הוא נגרר אחריו לענין האבלות ואינו חייב לשבת שבעה ימים אלא עד סיום השבעה של גדול הבית.

על חתן שמת לו מת בתוך שבעת ימי המשתה נחלקו הפוסקים אם הוא נגרר אחר גדול הבית לענין זה, או שצריך להשלים שבעה ימים שלמים לאחר ימי המשתה שלו, וזאת, משום שכלל לא חל עליו חיוב זה עד תום אותם ימים. להלכה, ניתן להקל שהוא נגרר אחרי גדול הבית, וכפי הכלל שבידינו שבהלכות אבלות יש להכריע כדעת המקילים.

מקורות:

א. ראה כתובות ג ע"ב, ובשו"ע יו"ד סי' שמב.

ב. על כך שגדול הבית הוא זה שעניני המשפחה מוכרעים על פיו, ראה שו"ת הרשב"א סי' תלט, סי' תעח וסי' תקלב וראה הגה' רעק"א לשו"ע יו"ד סי' שעה סעי' ח. אולם, בהגה' חכמת שלמה שם כתב שהמנהג הוא שלא להקל על פי הלכה זו אלא אם כן גדול הבית הוא גם הבן הגדול בשנים. על עצם דין זה ראה שו"ע שם. על מחלוקת הפוסקים לגבי חתן אם נוהג לגביו דין זה וההכרעה לדינא, ראה שדי חמד אבלות אות עה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל