לתרומות לחץ כאן

קניין אודיתא

1. לכאורה משמע מלשון המחבר שהוא סובר כדעת קצות החושן בסימן מ' ואם כן קשור מה טעמו של נתיבות המשפט?

2. לשיטת נתיבות המשפט – האם שייך קניין אודיתא באמירה בינו לבין עצמו?

תשובה:

שלום רב,

מדוע הינך סבור שיש ראיה מדברי השו"ע כדעת הקצוה"ח? כוונת הנתיבות דווקא בהודאה גמורה שאין הוא יכול להשתמט ממנה מצד הודאת בעל דין, רק הודאה כזו יכולה לחייב אותו גם כקנין. והמחבר לא דיבר דווקא בהודאה גמורה. (ראה סי' פא סעי' ח' חילוק בין הודאה סתם להודאה גמורה).

לכאורה באמת אין כל הבנה שאדם יוכל להתחייב באודיתא כשאין שום עדים. הרי כל מהות הקנין אם בכלל יש קנין זה רק מתבסס על הודאת בע"ד, כלומר, כשיש הודאת בע"ד זה יכול לחייב אותו גם כקנין. אבל אם אין הודאת בע"ד אין בסיס לקנין כלל. לכן כוונת הנתיבות ל'אתם עדי', דהיינו שאין צריך דוקא לומר אתם עדי כמבואר בסי' פא שרק עי"ז יש הודאת בע"ד אחרת הוא יכול לטעון טענת השטאה, אלא גם בהודאה גמורה אז אין צריך לאמירת אתם עדי, וגם זה מחייב אותו כהודאת בע"ד, וממילא יכולה לחייב אותו גם בקנין אודיתא.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. האם יש ראיה מהשו"ע (סימן מ' ס"א) שסובר קנין אודיתא?
    או אולי החידוש שאפשר להתחייב גם ללא מעשה קנין, ולא שיש קנין מחודש הנקרא 'אודיתא'?

  2. אכן כן גם חש"ו אינם מספיקים לאודיתא. למעשה הכל תלוי בדיני הודאת בע"ד המפורטים בסי' פא. כל הרעיון של קנין אודיתא לדעת הפוסקים הללו הוא שבמצב של הודאת בע"ד שאין הוא יכול לחזור בו כלל, זה עצמו יכול ליצור קנין. אבל אם אין הודאת בע"ד. כל הבסיס לקנין אודיתא נשמט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל