לתרומות לחץ כאן

שכירות דירה לזמן הבא לבחורים מחו"ל שלומדים בארץ ישראל

שאלה:

הרבה בחורים וגם אני בתוכם מאוד מסופקים אם יהיה אפשרות בכלל לחזור לארץ אחרי פסח, וגם אם יהיה אפשרות לחזור אם יצטרכו להיכנס לבידוד, ובגלל זה לא יחזרו לארץ, והשאלה, א) לגבי מי שחתם כבר על חוזה לשכירות של דירה לזמן הבא אם יצטרכו לשלם, כיון שכבר ידעו בזמן חתימת חוזה שיהיה אולי אפשרות שלא יכלו לחזור לארץ, ב) אם לא חתמו על חוזה אבל בדרך כלל ממשיכים בלי חוזה אם גם אז יהיה חייבים לשלם, ג) אם יהיה פטורים מלשלם שכירות, מה אם החפצים שנשארו בדירה, אם יהיה אפשר לבעל דירה לתבוע תשלום על השארת החפצים בדירה?

תודה רבה
הרבה בחורי ישיבה שמחכים לתשובה!!!

תשובה:

שלום וברכה, המציאות כיום (בתקופת הקורונה) שיש קושי לטוס מארץ לארץ, וגם אם מגיעים לארץ צריך להיכנס לבידוד למשך שבועיים. לכן נחשב לטענת אונס של השוכר שלא יכול להמשיך את החוזה של השכירות. בשוכר שנאנס ולא יכול להמשיך את תקופת השכירות. מצאנו ג' שיטות. א' שחייב לשלם משום ששכירות ליומא ממכר. ב. שאם נאנס אינו חייב לשלם. ג. לכן אנו פוסקים שאם לא שילם אינו חייב לשלם, ואם שילם אינו יכול להוציא מהמשכיר. ולכן בחורי ישיבה או נשואים שחזרו לחופשת ניסן לחו"ל, בתוף תקופת חוזה השכירות, ולא יכולים לחזור מהטעמים הנ"ל, הרי הם אנוסים, ואם לא שילמו לא חייבים לשלם. ואם שילמו לא יכולים להוציא את התשלום מהמשכיר. ביטול השכירות חל משעה שמודיעים שמבטלים את השכירות ולא מתכוננים להגיע. ולכן בחורים שביקשו שישמרו להם את הדירה לזמן הבא, הביטול של השכירות תהיה רק מהזמן שמודיעים על הביטול. אבל אם לא יודיעו על הביטול רק בתחילת זמן הבא, יצטרכו לשלם עבור חודש ניסן תשלום מלא. בשאלות הנ"ל: א. אם השוכר חתם על חוזה בתקופת שכבר נודע התפשטות הקורונה, והקשיים שנוצרו לתושבים, לא יכול לטעון טענת אונס, כיון שידע מהמצב והסכים. אבל אם עדיין לא נודע את חומרת המצב ורק אחר חתימת החוזה החמירו את הכללים של הטיסות, הרי זה טענת אונס. ב. אם גר ללא חוזה, הרי זה טענת אונס ויכול לבטל את החוזה מיד, ואין צריך 30 יום מראש. ג. עבור החפצים של השוכרים שנמצאים בדירה לא נהוג לגבות שכירות. וגם אם כן התשלום צריך להיות סכום קטן. ולכן צריך שהשוכר יודיע שלא מתכונן להגיע ומבטל את השכירות. ומזמן ההודעה אינו חייב לשלם. ואם השאיר חפצים בדירה עליו לשלם תשלום זעיר. בהצלחה.

מקורות:

שוכר שנאנס – ראה שו"ע חו"מ סימן שלד סעיף א.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מכת מדינה היינו שלא ניתן לדור בבית מחמת דבר, או שהפועל לא יכול לעבוד בגלל גזרה. וכמו הגננות שאינם יכולות לתפעל את הגנים, בגלל ההוראה שלא לקיים לימודים. אולם בשאלה הנ"ל ניתן להשכיר את הדירה לאנשים אחרים, אלא שהבחורים האלו אינם יכולים לדור בגלל שהם תושבי חו"ל, ולמרות שהמניעה שלהם מוגדרת כאונס, אמנם אין זה מכת מדינה, אלא מניעה שלהם בלבד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל