לתרומות לחץ כאן

להיות שותף בעסק המוכר בשר לא כשר

נשאלתי על ידי יהודי המתקרב לתורה ומצוות האם מותר לו להיות שותף בעסק המוכר בשר לא כשר והאם יש אפשרות לעשות איזה היתיר עיסקא

תשובה

יש איסור לעשות סחורה במאכלות אסורות,. לפי דעת הרבה פוסקים האיסור הוא מדאורייתא כפי שמבואר במקורות, ואין להקל באיסור זה כלל.

ובמקום ששכיח שיקנו יהודים מהבשר, יש בזה עוד איסור של לפני עוור לא תתן מכשול.

וביחס לשאלה אם יש אפשרות לעשות את השותפות בצורה המותרת: אם העסק מורכב גם מדברים המותרים, יכול להיות שותף בעסק בדרך שהזכיות שלו בעסק הם בדברים המותרים, כמובן שאת ההסכם צריך לעשות ביחד עם רב כדי שלא יהיו בעיות.

מקורות

בענין איסור סחורה במאכלות אסורות עיין ביו"ד סי' קי"ז שמבואר שאסור לסחור במאכלות אסורות ודעת הרבה ראשונים ופוסקים שהאיסור הוא מדאורייתא וי"א שהאיסור הוא רק מדרבנן שחששו שמא יבא לאכול מהמאכלות האסורות ולכן אסרו לסחור בהם.

ולכאורה יש נפ"מ במקרה שאדם עושה סחורה במאכלות אסורות ואינו בא במגע עם האוכל, ובמסעדה יש לו עובדים גויים, ובמקרה כזה אין חשש שיבא לאכול, דלדעת הסוברים שהאיסור הוא מדאורייתא, ודאי שאין חילוק ואסור בכל מקרה גם כשאין חשש שיבא לאכול אבל לדעת הסוברים שכל האיסור מדרבנן היה מקום להתיר כשאינו בא במגע עם האוכל, אמנם לעניין הלכה עיין בפתחי תשובה סק"ו שהביא בשם החת"ס שדעת רוב הראשונים והפוסקים שהאיסור הוא מדאורייתא ולכן דעתו שאסור לסחור במאכלות אסורות אפילו במקרה שאינו נמצא במקום ואין חשש שיבא לאכול מזה. ועיין בדרכי תשובה ס"ק י"ז – כ"א שהביא כמה וכמה פוסקים שכתבו שאפילו אם האיסור הוא מדרבנן לא פלוג רבנן ואסור בכל מקרה אפילו במקום שאין חשש שיבוא לאכול, ולכן נראה שודאי אין להתיר להיות שותף בעסק כזה שמוכר מאכלות אסורות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל