לתרומות לחץ כאן

כמה שאלות על מסירת נפשות בשואה

1. בשואה, היה אפשרות ל13 אנשים שהולכים למות, לבחור עוד 13 מחבריהם למות יחד איתם ואם הם לא יבחר פשוט יהרגו את כ לה50 שהיו שם.
מה היה עליהם לעשות מבחינה הלכתית?
שהרי, הלב אומר לך לא בחור. אתה בעצמך תבחר אנשים שימותו?! הרי זה רצח ממש!
אך השכל אומר לך- שאם לא תבחר אז כולם ימותו, ולא רק האחד שבחרת.

2. רופא יהודי מוכר הובא למפקדה של הבריטים. הוא היה צריך לרפא את המפקד הנאצי. הוא ידע שאם הוא ירפא אותו הוא יגרום למותם של כל יהודי הגטו. אם הוא לא ירפא אותו- יהרגו אותו.
מה היה צריך לעשות מבחינה הלכתית?
שהרי, הלב אומר לרפא. אם ירפא הוא יוכל להינצל!
אך השכל אומר שלא לרפא- כי אם הוא ירפה הוא ישמיד את הגט ועם כל היהודים.

3. יהודי שנשלח ללכת לתאי הגזים. הוא יכול לדאוג לזה שהוא יציל את עצמו ולא ילך, אך במקומו ישלח מישהו אחר. האם החיים שלו עדיפים על חייו של מישהו אחר?!
מה היה צריך לעשות מבחינה הלכתית?

תשובה:

שלום רב.

1. אם הגרמנים ימ"ש לא בקשו אדם מסויים, אלא אמרו ליהודים לבחור אנשים שייהרגו ואם לא ימותו כולם, מוטב שימותו כולם ולא יבחרו את מי שימות. אמנם מותר ליחידים לנדב את עצמם ליהרג כדי להציל את חבריהם ממוות וזו מידת חסידות.

2. הוא לא היה חייב לעשות זאת ולסכן עצמו כדי להציל את חיי שאר היהודים, אך היתה זו מידת חסידות אם היה עושה כך.

3. אסור לאדם להציל עצמו ולגרום מחמת כך שייהרג חבירו.

מקורות:

1. תוספתא בתרומות סוף פרק ז', ונפסק ברמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ה' הלכה ה' וברמ"א ביו"ד סי' קנ"ז סעיף א'. ושיכולים אחדים למסור עצמם כדי להציל את חבריהם כך כתב בחזון איש יו"ד סי' ס"ט והוכיח כן ממעשה של פפוס ולולינוס בגמרא בב"ב דף י,ב שמסרו עצמם כדי להציל הרבה מישראל, ואמרו עליהם שאין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן.

2. ניתן לראות כאן.

3. וכלשון הגמרא בפסחים כה,ב "מאי חזית דדמא דידך סומק טפי – דילמא דמא דההוא גברא סומק טפי?" מניין לך שדמך אדום מדם חברך?!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל