לתרומות לחץ כאן

הכשרת סכו"ם מכסף

קיבלתי במתנה סכו"ם מכסף. הסכו"ם משומש ואין לי מושג אם שמרו על כשרות כשהשתמשו בהם. שאלתי היא האם אפשר להכשיר אותם ואיך?

תשובה:

שלום רב.

ניתן להגעיל את כל הסכו"ם לאחר שעברו 24 שעות מהשימוש האחרון במים שמעלים רתיחה (אפשר להגעילם גם בסיר כשר שיש לו בביתו), ולטובלם לאחר מכן במקווה של כלים (אם חושש שהנותנים לא טבלוהו).

מקורות:

שו"ע או"ח תנא,ח ואגרות משה יו"ד חלק ג' סימן יד אות ג' שאף אם הסכינים בלועים מאיסורים ניתן להסתפק בהגעלה ואין צריך ליבון חמור כיון שאינם בני יומם.

פרטים נוספים:

א] אם יש לו צד שהשתמשו בהם לטרף טעונים הגעלה [במים רותחים מבעבעין, על האש, ויכול להגעיל לכתחילה בתוך סיר כשר שיש לו (כשיודע שעבר 24 שעות מההשתמשות בכלים) ויכול להגעיל אף כשאין במים שישים כנגד הסכו"ם כיוון שהם אינם ב"י].

ב] אם יודע שהשתמשו חלק לבשרי וחלק לחלבי אבל ברור לו שחלק בשרי וחלק חלבי עיין תשובת רע"א סי' מ"ט שהחמיר להגעיל כולם וכנ"ל.

ג] אם יודע שהשתמשו בכולם או לבשרי או לחלבי באופן שכשהכלים היו בני יומם לא התעורר הספק וכל הספק נולד לו רק אחר שעבר מעל"ע מההשתמשות בכלים  עיין תשו' רע"א הנ"ל שמבואר להתיר את ההשתמשות בכלים בלא הגעלה כלל כדין ספק דרבנן להקל אמנם במקום שאין לו טירחא יש להגעיל את הסכו"ם כדין דבר שיש לו מתירים כמבואר בסי' ק"ב סעי' ג' ולא אמרינן ספק דרבנן לקולא כה"ג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל