לתרומות לחץ כאן

דינים בסעודה שלישית

סימן רמב'-משנה ברורה,שו"ע-להיזהר בעונג שבת:

שאלה ראשונה: מי שלא היה לו מכספו לב' סעודות,ואינה שעת הדחק לו,והתפרנס מן גבאי הצדקה לג' סעודות. והנה אט אט ברוך ה' יש לו משלו לב' סעודות בלבד,האם יכול אז להיות פטור מסעודה שלישית כדי שלא יהיה מתבייש עוד?

שאלה שנייה:
אומר המשנה ברורה שמי שלא אוהב דגים לא חייב דגים בסעודות למה? ששבת לעונג ניתנה ולא לצער. אם לאדם קשה לקיים סעודה שלישית שזה מצער אותו שאינו רעב או כל סיבה אחרת האם יכול לפטור עצמו?

תשובה:

שלום רב.

א) כך כתב המשנה ברורה בסי' רמ"ב סק"א שאם יש לו מזון ב' סעודות על זה אמר רבי עקיבא 'עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות' ובמקרה זה אינו מחוייב לקיים ג' סעודות.

ב) כותב השולחן ערוך (סי' רצ"א ס"א) 'יהא זהיר מאד לקיים סעודה שלישית ואף אם הוא שבע יכול לקיים אותה בכביצה, ואם אי אפשר לו כלל לאכול אינו חייב לצער את עצמו. והחכם עיניו בראשו שלא ימלא בטנו בסעודת הבוקר, כדי ליתן מקום לסעודה שלישית. וכתב המשנה ברורה שם שהטעם שאינו חייב אם אינו יכול כיון שהסעודה לעונג ניתנה ולא לסבל. ודווקא אם אי אפשר לו לאכול כלל, אך אם אינו רעב חייב לאכול כדי לקיים את  מצוות סעודה שלישית שהיא חיוב גמור כלשון חז"ל (שבת קיז,ב) 'חייב אדם לאכול שלש סעודות בשבת'. ורק כשאינו יכול לאכול נחשב כאכילה גסה ואינה חשובה אכילה.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    התחלנו סעודה שלישית בזמנה(לפני השקיעה)וגם גמרנו
    לפני השקיעה וברכנו ברכת המזון ונשאר זמן עד השקיעה
    האם בזמן זה אפשר לאכול/לשתות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל