לתרומות לחץ כאן

תשלום כסף על תיקונים לעוונות

שלום, רציתי לשאול- לגביי תיקון עוונות .. לפני הרבה שנים עשיתי תיקון לגביי כמה דברים .. תרמתי סכום של כסף (סכום נכבד) לכל מיני עמותות .. עשיתי תיקון חצות ועוד … בררתי לפני כמה שבועות באיזה ישיבה ואמרו לי שהתיקון שעשיתי לא מועיל .. באותה ישיבה שבררתי עושים תיקון עוונות והסכום ממש הרבה כסף. מתלבטת האם לעשות? בעבר כבר הוצאתי סכום נכבד .. למה הכל כרוך בסכומים כאלו? אני מבינה שבנאדם צריך לתקן .. אבל לא לכל אחד יש סכומים כאלו? מה לעשות?

תשובה:

שלום וברכה.

איננו יודעים על איזה תיקונים ועל אילו מוסדות את מדברת, לדעתינו תיקון לא קונים בכסף!!! לצערינו רבים המה השרלטנים שלוכדים ברשתם את עם ישראל הקדוש והתמים, כי אין צדיק בארץ אשר לא יחטא, ומפתים אותם לשלם כספים רבים עבור תיקונים שאין בהם ממש.

ואדרבה, רע הוא מה שיש האומרים שישלם האדם ויעשה בכך תיקון, כי מה פשוט יותר, יעבור, ישלם, ויתקן, ושוב חוזר חלילה.

והנה ידוע כי רבינו האריז"ל סידר תיקונים שונים לכל מיני עבירות, אך כבר כתבו הפוסקים שאנו אין בכחנו לעשותם, והתיקון הוא ע"י התחזקות בלימוד התורה. וגם באשה, אף שאינה מצווה על לימוד תורה, מכל מקום יש ביכולתה לחזק את בדקי הבית ולגרום לכך שבעלה ובניה יזכו ללמוד יותר תורה, הן על ידי המרצתם לשיעורי תורה והן על ידי החזקתם שיוכלו ללמוד בהשקט ובבטחה, וזה יועיל לה יותר מכל תיקון אחר.

באופן פרטי, בכל עבירה שאדם עובר, ישתדל להתחזק בה, על ידי לימוד חומרת המעשה, וקיומו ביתר שאת וביתר עוז, ועל ידי כך ודאי שיש בכך כדי לכפר על כל מעשיו.

מקורות:

עי' למרן החיד"א בספר כסא רחמים (אבות דר"נ פרק ל) שהביא מהשל"ה בשם רבינו האר"י ז"ל דכל מ"ש הראשונים לנהוג בסיגופים ותעניות לכפרת עוונות וחטאים, לא נאמרו אלא למי שאינו עמל בתורה, אבל מי שתורתו אומנותו ויודע דעת ויראת ה', תקנתו לכפרת עוונותיו לעסוק בתורה בהתמדה ביתר שאת ויתר עוז. וכ"כ במשנה ברורה (ביאה"ל סי' תקעא) מהשל"ה בשם ספר חרדים. והוסיף בשם החיי אדם, וז"ל דאפילו על עבירות ידועים המבואר ברוקח שצריך להתענות לכפרה כמה ימים אם ת"ח הוא ותורתו אומנתו אפילו בזה"ז לא יסגף עצמו כ"כ רק שישוב לפני ד' בלב שלם ויבכה מקירות הלב וילמוד יותר מאשר היה רגיל כי התורה היא מקוה טהרה ונמשל לאש וכל אשר יבא באש באש יובא וטהר. ע"כ. וכ"כ מהר"ש קלוגר (האלף לך שלמה או"ח סי' שנח) וז"ל: ודאי דד"ת מכפרין לא מבעיא אם לומד בסדר קדשים דזה גלוי מאמרם ז"ל בפסוק זאת התורה לעולה וכו' אף גם אם לומד שאר ענינים נראה שמכפר וכמשאחז"ל בפסוק ובכל מקום מוקטר ומוגש לשמי ומנחה טהורה איזה מנחה טהורה שהיא בכל מקום הוי אומר זה ת"ח שיושב ועוסק בתורה כאלו הקריב מנחה ולא אמרו בפ' מנחה רק בתורה משמע כל תורה מהני לכפר. ע"כ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל