לתרומות לחץ כאן

שמיעת קידוש כשמפריעים באמצעה

שאלה:

בענין קדיש ליל שבת, אם יוצא מהמברך אם קצת אנשים אומרים פסוקים בקול רם עם המברך?

תשובה:

כנראה כוונתך על "קידוש".

אם אומרים רק פסוקים מפרשת "ויכולו", יצא ידי חובה אף אם לא שמע את כל מילות הפסוקים מהמברך [אם כי אין לעשות כן לכתחילה, שמן הראוי לשמוע את כל ה"ויכולו" מהמקדש.

אם אנשים אחרים מלבד המקדש אומרים מילים מתוך "ברכת הקידוש" דהיינו מ"ברוך אתה… אשר קדשנו במצוותיו ורצה בנו…" ולא שמעו את כל הברכה, אם שמעו את עיקר הקידוש דהיינו "ברוך…אשר קדשנו במצוותיו ורצה בנו, ושבת קדשו באהבה וברצון הנחלנו זכרון למעשה בראשית, זכר ליציאת מצרים, ברוך אתה ה' מקדש השבת" יצא ידי חובה, אך אם החסיר מילים ממילים אלו לא יוצא ידי חובה.

מקורות

שו"ע או"ח סי' ריג ס"ג שצריך לשמוע כל הברכה "כולה מתחילתה ועד סופה", אך שם מדובר על ברכה קצרה ["ברכות הנהנין"] והטעם שאם חיסר אפילו מילה אחת מהברכה הרי חיסר את עיקר הברכה, שאין משמעות למילה "פרי הגפן" בלי "בורא", וכן אין משמעות לברכה "בורא האדמה" אם לא אמר "פרי האדמה", אך בקידוש שהוא "ברכה ארוכה" צריך להיזהר שלא להפסיד את המילים שהם מעיקר הברכה וכמ"ש המשנ"ב (ס"ק יט) ושעה"צ (שם סק"כ) ע"ש.

ועי' קיצור שו"ע (סי' קלה סעיף ו) שכתב "כשאוכלים כמה בעלי בתים בסוכה אחת ויש שם גם הנשים ושאר בני בית שצריכין לשמוע היטב את הקידוש לצאת בו, אם יקדשו כל הבעלי בתים ביחד, תרי קלי לא משתמעי, ולא ישמעו היטב את הקידוש, על כן טוב יותר שיקדשו בזה אחר זה".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל