שאלה:
מי שאינו מתפלל באיזה טעם שיהיה כמו אשה שנוהגת שלא להתפלל שחרית אם מברכת ענט"י או לא כיון דחיישינן לשיטת הרא"ש בס' ד'. ומצאתי בב"ח שם ס"ב שכתב שמברכות בכ"ג אבל לא ידעתי אם ההלכה כמותו כיון שקיי"ל כב"י ודלא כב"ח במי שנעור כל הלילה.
תשובה:
שלום וברכה
אמנם הסברא נותנת כמו שכתבת, אבל הב"ח מעיד שכן מנהג העולם שנשים מברכות אף שאינן מתפללות, ואולי יש לחלק בין דינן לדין הניעור בלילה, כיון שהברכה הזו כבר נתקנה על סדר התפילה, ולכן כחלק מברכות השחר גם הן נהגו לברך בשונה מהניעור בלילה שאינו מקרה רגיל ובו אכן חילקו לפי שורת הדין וכפי גדריו. וראה ס' הלכה סדורה חיובי נשים עמ' קצו שנקט בפשיטות שאם אינה מתפללת ואינה קוראת קריאת שמע אינה מברכת, אלא שדקדק שם מלשון המשנה ברורה שאם היא קוראת קריאת שמע אף שאינה מתפלל, יכולה לברך.