לתרומות לחץ כאן

להיות חרדי או לא?

שאלה:

שלום וברכה,
אשמח לקבל הדרכה בנושא חשוב מאוד שאני חושב עליו זמן רב, האם להצטרף לציבור החרדי, כולל לבוש חרדי.
1. אני בחור ישיבה 12 שנים ב"ה, מגיע מבית דתי לאומי, בן 27. הייתי 10 שנים בישיבות החזקות של הציבור הדתי תורני, מרכז הרב ואח"כ ישיבת תורת החיים, שהשקפתה חרדית בנושאי מדינה צבא וכו', אך הרוב כיפות סרוגות ולא בשחור לבן.
2. לפני שנתיים עברתי לישיבת קרית מלאכי כדי להחשף לציבור החרדי, והסיבה העיקרית להחלטה הזו היא בגלל שהתפעלתי ממסירות הנפש ללימוד התורה שיש לציבור החרדי – שרבים משקיעים בלימוד התורה שנים רבות גם לאחר החתונה. אין ספק שקיבלתי השראה מציבור זה גם לגבי לימוד התורה שלי. וכן הערך הזה מוחדר חזק בנשים החרדיות (להערכתי) שמהוות עזר עצום. אני מאוד שואף לגדול בתורה כמה שיותר ולהיות ת"ח, ואני חושב שבשביל להצליח בכך לאורך זמן צריך סביבה תומכת של אנשים שגם שואפים לכך, וזה מצוי בחברה החרדית. זה מה שהיה חסר לי בישיבה הקודמת שהייתי בה, שעל אף שהציבור שם עובד ה' באמת ומהלב, והלימוד שם בהספקים רציניים ויש שם ת"ח רציניים, בפועל לא רבים ממשיכים ללמוד תורה גם בגיל 30, וגם לפני כן, לא מעט משלבים דברים נוספים.
3. אך ישנם שלושה חששות שמטרידים אותי לגבי ההחלטה אם להצטרף לציבור החרדי. הראשון, מפריע לי שיש (לא אצל כולם) חוסר הכלה למי ששונה בעבודת ה', ועדתיות (עד שלא מעלים על הדעת שאשכנזי וספרדי יתחתנו). מפריעה לי ההתנתקות הנפשית וחוסר ההערכה לאחר. ואפילו בין החרדים לעצמם (שונאים-מחבלים?? רק הכינויים מזעזעים). או שיש חוסר הערכה לת"ח באמת גדולים בגלל שאינם חובשים כיפת קטיפה שחורה. וכגון איך שמכנה רב בישיבה את הציבור הסרוג – "דת המזרחי" או "הדת הלאומית", וזה משמע שהם כאילו הם דת אחרת מחוץ ליהדות (אף שאומרים שדעותיו קצת חריפות\קיצוניות). זה נראה שלחרדים אין יכולת להתמודד כראוי עם מחלוקת – איך מצד אחד להיות נחרץ בדעה שלך, ומצד שני לא לזלזל באחר מתוך אהבת ישראל.
4. הדבר השני, שאין בציבור החרדי ובישיבות מספיק מחשבה ועומק בעבודת ה'. וגם שאין מספיק רגש, חיבור ללב. בישיבה שאני בה יש לב וחיבור, אך אני שומע שבמקומות אחרים זה לא כך (אומרים כי רק כאן יש גם בעלי תשובה) וזה מפריע לי אם זה ככה. וכן אני שומע יותר דיבור על השכר של לימוד התורה, ופחות על הקדושה שמקבלים ממנה והחיבור לה' יתברך שמקבלים דרכה, תורה לשמה. אני מרגיש שאנשים פחות עמוקים בעבודת ה' ובעושר מחשבתי. אולי זה נובע מכך שמחנכים הרבה להתבטל לדעת תורה ולכן הכושר המחשבתי של רבים מחליד. אני כן זקוק לאנשים שהם מעין נובע.
5. והדבר השלישי, כללי, שלא תתאים לי המנטליות החרדית, וארגיש לא שייך. לא יודע להגדיר מנטליות בדיוק, החשש הוא יותר מהלא נודע. אציין שהמצב החברתי שלי בישיבה עכשיו טוב והרבה אוהבים אותי, אך לא מרגיש שהיה לי 'חבר טוב' קרוב, חוץ מאחד שהתחתן. אך אולי זו בעיה בי שאני לא מעמיק קשרים חברתיים.
6. אוסיף עוד לומר שהשתייכות לציבור הדתי לאומי תורני נראית לי פחות רלוונטית, בגלל ההתנגדות שלי לערכים שם בנושא יחס למדינה, צבא, אוניברסיטה, סמארטפון. ההתלבטות היא בין חרדי לחרדל"י לא 'ממלכתי'. ואציין שלגבי ההשתייכות לקהילת ישיבת תורת החיים, מלבד מה שכתבתי לעיל בענין המסירות לתורה, יש עוד חשש שהרי הם ציבור קטן וזה אומר מעט אפשריות למוסדות ומקום מגורים.
אשמח שתאירו עיני לגבי הדרך הישרה שאוכל בה לעבוד את ה' בצורה הטובה ביותר, החלטה כזו צריכה להעשות באופן מאוד מבורר, כי זהו שינוי שמצריך מאמץ – שינוי לבוש (גם כשחם…) ולהראות אחרת מההורים, והחלטה כזו לא לוקחים אלא אם השינוי נצרך וסיבות טובות מהדהדות בראש. התייחסתי לכמה נקודות ואשמח שתחכימו אותי בנושאים הללו, תודה ומעריך מאוד! תבורכו מן השמיים.

תשובה:

שלום וברכה

קראתי את שאלתך המפורטת והיפה, העמקתי בחששותיך המובנים, ואנסה להתייחס לדברים אחת לאחת:

הנקודה המענינת היא, שכל שאלותיך נובעות לפי דעתי מטעות אחת ויחידה שהיא מקיפה את כולן. אתה מתייחס לציבור החרדי כמו אותו אירופאי שהגיע לאפריקה ואמר שכל הכושים נראים אותו דבר… וזה הרי כל כך אבל כל כך לא נכון… הרי כל אדם יש לו לא רק מראה חיצוני אחר, אלא גם נפש אחרת, והפרייה נפשית ורוחנית אחרת, ודרך שונה. הציבור החרדי הרי הוא ענק, מליון נפש לפחות בלי עין הרע, וכי אתה באמת חושב שיש גוון וסגנון אחד לכולם?!

אמת הדבר שישנן תופעות מסוימות שיחסית מבחינה מספרית הן בשוליים, אבל יש להן קולניות ופומביות עצומה, משום שמטבע הדברים התופעות הנשמעות והאנשים הנשמעים הם דוקא אלו…

נתחיל לא לפי הסדר כדי שזה יובן: אתה מתייחס למשל למחלוקת שונאים מחבלים, ואני אינני מכיר אותה בכלל! כלומר אני מכיר אנשים שמשייכים את עצמם מבחינת הנושאים הנידונים לכאן או לשם, אבל הם לא מעורבים בזה בחייהם הפרטיים, ואינם צד בשום מחלוקת, חברי הטובים ביותר הם מכאן ומשם, וכך רוב ידידי ומכרי! יש קבוצת מיעוט קולנית ורעשנית, שעושה בלגן והיא מקושרת בעסקונה החרדית ויש לך יכולת להציק ולהפריע לאנשים כל זה נכון, אבל לא זה הציבור החרדי, הציבור מורכב מאנשים טובים ויקרים, שחיים חיי תורה מלאים וגדושים ומחנכים ילדים טהורים לאביהם שבשמים. המוסדות הכי נפלאים ברמה רוחנית ותורנית גבוהה מאוד, בלי שום יחס למה שהיה לפני עשרים שנה ויותר, הציבור בהתפתחות עצומה ושם מרכז הכובד של החיים בפועל, ולא בקרב מה שאתה שומע מאותו מיעוט מבוטל אף שהוא קולני יחסית לגודלו… זה גם מאוד תלוי באיזורי מגורים, ברוב איזורי ירושלים למשל הנושא הזה אינו קיים, במרכז בני ברק הוא יותר מוכר, אף שגם שם כאמור וכו'… האנשים יקרים מאוד וזה לא משהו שנכנס בחיים. וזה נכון גם כמשל לשאר הדברים שאתה שומע, יש בציבוריות החרדית מאבקי כוח שנובעים מהמצוקה הקיימת במוסדות במבנים בתקציבים וכו' במשרות, אבל זה הכל נשאר שם למעלה או למטה איך שתגדיר, זה לא מחלחל לציבור בסביבה הקרובה בחיים עצמם. זה לא נעים לשמוע או להתקל בעיתון וכו', אבל זה חיצוני לגמרי.

מכאן גם למה שאתה רואה כשטחי כביכול ורדוד בעבודת ה', זה ממש רחוק מלהיות נכון, זה כבר אפריקה וכדלעיל… אין לך מושג כמה קבוצות וסוגים יש בענין זה בציבור הליטאי עצמו, בלי לדון על הציבור החסידי, אלפי קבוצות של שיעורי מחשבה ומוסר ועבודת ה' בכל הסוגים והתחומים. מטבע הדברים וכאן חשוב להסביר, אתה רגיל לציבור הדתי לאומי, שם אם אתה בענין אז אתה עד הסוף, אחרת כבר מזמן היית באוניברסיטה, מה שאין כן בציבור החרדי, שם הסטנדרט זה לחיות חיי תורה, ולכן גם אנשים בינוניים יותר ומתענינים פחות נמצאים בענין, ומכאן האוירה כאילו התורה היא "מלומדה", אבל זה לא נכון, כיון שיש המוני אברכים שחיים בשאיפות גבוהות ובחיפוש מתמיד בעבודת ה' כל אחד לפי סגנונו וטעמו, רק שבמראה חיצוני זה נבלע לך בין אותם שרדומים קצת… יש תלמידי הגאון רבי משה שפירא, ויש אנשים שטועמים חסידות, ויש חובבי רמח"ל, ויש קבוצות של התועדויות שבועיות, ובכל שכונה כמעט יש "בית מוסר" עם מיגוון שיחות וקבוצות למיניהן, אין סוף!

בנוגע לציטוטים שהזכרת, שוב יש היום שפע עצום של רבנים מכל הסוגים, הניסוחים שהזכרת אינם מוכרים לי ולא נדבקים לי על דמויות שאני מכיר ומעריך… אתה שוב ניזון ממדיה…

לומר שהדיבור על השכר ולא על הרוממות זה חסר טעם אפילו לענות על זה, כי אינני מכיר שני רבנים שאומרים את אותה דרשה, אז בטח אלף רבנים לא מדברים אותו דבר… מצחיק אפילו להכחיש את זה כי זה ממש לא בכיוון… זה התייחסות ממש מבחוץ בלא היכרות כלל…

בנוגע לציבור החרדל"י, אינני אוהב להתייחס לקבוצות ולומר הגדרות, אבל אני חייב להשיב… יש שתי בעיות משמעותיות: א. החינוך לא מספיק שמור, אין מה לעשות! אתה תהיה חרדל"י אבל ילדיך יתכן מאוד שיפרשו או לכיוןן הדתי לאומי, או לכיוון המשיחי ונוער הגבעות, אין לך שום ערובה שישארו בדרכך, משום שיש מידי חשיפה לדברים אחרים, ואין מספיק שמירה. שנית, השאיפות במוסדות וכציבור לא מספיקות, אין חינוך ממש לגדול ולצמוח בתורה ולהגיע להשגים רוחניים, הכל מידי רגוע… העובדות מוכיחות שזה לא מספיק.

בנוגע למנטליות, יש להחליט מה עיקר ומה טפל בחיים, ושוב שים לב שיש המון גוונים וסוגים, ותמיד תמצא את מקומך וידידיך.

בהצלחה רבה מאוד!

הצטרף לדיון

15 תגובות

  1. התשובה פשוט נפלאה… תודה רבה!!
    אשמח להתייחסות לשתי נקודות, 1. למה יש הפליה בולטת במגזר החרדי? מכסות במוסדות, אין שידוכים בינעדתיים, ולא שרים שירים ספרדיים בישיבה בשבת למרות שיש הרבה ספרדים… זה נותן הרגשה שרק התורה של עדה מסויימת חביבה, והאחרים לא, למרות שגם הם בנים של ה' ותורתם היא תורת ה'. ואם כן זה נותן הרגשה למתבונן שיש כאן יראת שמים לא אמיתית, שהאדם לא אוהב את התורה של ה' אלא את התורה 'שלו'. הוא לא אוהב את השירים לכבוד ה' אלא את השירים שנעימים לאוזניו. שבחור יכול להיות סופר-צדיק אבל את הבת שלו הוא לא יתן לו לאשה. (והבדלים במנטליות זה ממש לא בכל המקרים, לא יתכן שאצל 100% זה קיים).
    2. הציעו לי בחורה חרדית בשידוך (חכמה ןצדיקה ברמה גבוהה מאוד, שאני מחזיק מדעתה), שהיא עזבה את הסמינר בגלל שלא היה רגש בעבודת ה' שם, עבודת מיראה, לא קיבלה תשובות לשאלות… והיא עברה למדרשה חרד"לית (לא ממלכתית), ושם הרגישה שקיבלה מענה, ועבודת ה' עמוקה. וציער אותי לשמוע שזו המציאות שהיא תיארה. האם זה כך? ומדובר בסמינר ידוע ונחשב בי-ם, שלא כ"כ מצומצם. זה קרה לפני 8 שנים.

  2. שלום וברכה
    1. בנוגע להפלייה כביכול אני מוכרח להסביר לך שתי נקודות שיחדדו את הענין כפי אמיתותו. ראשית הנקודה הטכנית הקיימת כיום, שהציבור החרדי מורכב מהרבה מאוד גוונים וסוגים, וביניהם כמובן ציבור עצום של בעלי תשובה שבאים ומתקבצים כל הזמן כיאות וכיאה לתקופה זו של חבלי משיח. דא עקא, שרבים מאוד מתחזקים ומתקרבים באופן חלקי, כלומר, הם רואים את עצמם משוייכים לציבור החרדי, מגדלים פיאות ארוכות יותר מכל החרדים וכו', אבל השפה שלהם נשארת זולה מאוד וגסה, ההתנהלות שלהם מאוד פשוטה והחינוך בבית לקוי. הרבה פעמים אנשים אלו מתחזקים דוקא מתוך קשיים מסוימים בבית ולא מתוך התעלות רוחנית, ועל כל פנים הם מתנהלים ללא הדרכה מספקת ונשארים ברמה רוחנית והתנהגותית מאוד ירודה. ממילא, כאשר אנשים אלו באים להכניס את הילדים שלהם למוסדות החינוך החרדיים יש בעיה. הציבור החרדי משלם הון תועפות על חינוך פרטי וכאן אני מגיע לנקודה השניה שאני רוצה לחדד, ומוכן לשלם סכומי עתק אלו שהם למעלה מכפי יכולתו, בגלל שהנושא של החינוך הוא המרכז ממש בבית ובהוויה החרדית! שומרים על הילידם, מה ישמעו ומה יקראו בלא שום יחס לציבורים אחרים שאומרים אדרבה תן לילד להתחשל… יש הרבה להאריך בזה ולדון אבל זו העובדה. כל הורה מקפיד מאוד לדעת עם מי הבן מסתובב ובאלו בתים הוא נכנס ועוד. ולכן, הורים לא מוכנים שילדים שנחשפים בבית לשפה זולה וריקה ותכנים שאינם ראויים ואפילו אינטרנט או מושגים שרחוקים מאוד מההוייה החרדית, ילמדו עם ילדיהם. עם כל הכבוד לכל אדם, והרצון לקרב כמה שיותר כל אדם, ואין כמו הציבור החרדי בענין זה! אין אדם חרדי כמעט שאינו תורם זמן וכסף לאירגון לב לאחים ושאר אירגוני הקירוב, וכום תורמים לקרו ההסעות שמסיע ילדים כאלו למוסדות המתאימים להם וכו', אבל קירבו רחוקים לא על חשבון רוחניותם של הילדים.
    ועכשיו שים לב!
    מה לעשות, שהתופעה הזו שציינתי מצויה יותר אצל ציבורים מסויימים שמטבעם יותר קרובים למסורת, זו עובדה! ממילא, ודאי אין רצון להגביל ולתת מכסות לשום עדה, וכל משפחה שמתאימה וראויה לתכנים במוסדות מתקבלת בשמחה, והטובים ביותר בכל המוסדות החרדים הם ספרדים, ולעולם אין הפלייה בתוך המוסד בין אשכנזים לספרדים, אין ולא יהיה! אבל כאשר אנשים שאינם מתאימים באים להתקבל נוצרת בעיה. נכון הדבר שממילא גם אדם שאינו מוכר הבא להתקבל יבררו עליו מעט יותר, כי רגילים לבעיה הזו, אבל זה אינו אומר שלא רוצים בו, רוצים רק לברר מי מתאים ומי לא, ומי שאינו מתאים גם אם הוא אשכנזי אינו מתקבל.
    ולכן, כאן אני קובע ברורות! אותם אנשים שמנסים לעשות מהענין הזה הפלייה ופילוג עדתי יתנו על כך את הדין! מי שמנסה לעשות הון פוליטי מהשקר הזה וגורם לכעס אצל אנשים תמימים עושה עוול נורא בראש ובראשונה לספרדים, הדבר הזה אינו קיים.
    כתבתי בקצרה אבל אני מניח שזה מובן.
    בנוגע לנישואין, כיון שהציבור החרדי מאוד שמרן בכל מה שנוגע למנהגים ואפילו מאכלים מקובלים ושפה מקובלת, יש בהחלט הרבה יותר הבדלים מנטלים בין העדות, ואני כלל לא משוכנע שמה שפחות מצוי נישואין בין העדות זה בא מהאשכנזים… גם ספרדים מאוד מקפידים על מסורתם ואופיים והמנטליות שלהם.
    גילוי נאות, יש לי גיס תימני, אבל הוא באמת לגמרי גדל בין אשכנזים ורואה עצמו כאשכנזי לגמרי, הכל תלוי בענין הזה.
    2. בנוגע למה שאמרה לך אותה בחורה, זה פשוט לא נכון, יש לי גם בת בסמינר חרדי נחשב, ואני מוכרח לומר לך שכמו בכל מקום יש מורות שיותר מדברות לליבה ויש שפחות, כל אחת וסיגנונה, כולן נשים מאוד מוערכות וחשובות, אבל כל אחת יש לה סגנון חשיבה משלה, ויש בת שתתחבר יותר לזו ויש שתתחבר יותר לאחרת, אבל לעשות מזה כלל, מה אומרים וכיצד מדברים אלו שטויות והבלים.
    ותרשה לי לומר לך עוד משהו קטן מתוך נסיון, אינני מכיר נערה שתעזוב חברה שנוח לה בה, מקום לימודים שהיא מצליחה בו וכו' וכו', רק מתוך שאיפה לקבל תשובה לשאלה זו או אחרת… אלו הבלים… אם היא היתה נהנית שם בחברה ובלימודים הכל היה טוב…

  3. אני מבין. הדברים שהרב כתב ממש חשובים, אני שמח מאוד שקיבלתי את המענה הזה, ובפרט תודה על הזריזות בתשובה.
    ולגבי הפילוג בשידוכין אני צריך לציין שלדעתי לכאורה אין זו דרכה של תורה, אפילו שאפשר לתרץ. הלא בית שמאי ובית הלל היו מפולגים ו"נעשתה תורה כשתי תורות" ואעפ"כ הגמ' ביבמות כתבה:
    אע"פ שנחלקו ב"ש וב"ה… לא נמנעו ב"ש מלישא נשים מבית הלל ולא ב"ה מבית שמאי, ללמדך שחיבה וריעות נוהגים זה בזה לקיים מה שנאמר האמת והשלום אהבו.
    לגמ' חשוב להדגיש זאת, וממילא משמע שמי שדוחה שידוך מחמת כך (פסיקה אחרת) יש בו חסרון של חיבה ורעות לאחיו ישראל! (כמובן שאני מדבר אם אין פערים מיוחדים במנטליות, וזה דבר נפוץ בדורינו). ויש לתקן זאת, ועל שני הצדדים לא להיות מקובעים מדי. זה מראה מאוד מיוחד לראות את סבי וסבתי התימנים יושבים יחד עם סבי וסבתי האשכנזים בסעודת מצוה ומחייכים ושמחים יחד…!

  4. מסכים איתך. נכון שככל שאנשים יותר שמרנים על מנהגיהם וכו' זה יוצר איזשהוא חייץ שקשה לעבור, זה סוג של מחיר שאנחנו משלמים.
    אגב אומר לך עוד משהו מאוד חשוב שהיה בדיוק בשיח שלי עם יהודי מבוגר בחג שמחת תורה האחרון: הוא בעל תשובה ויש לו גם ידיד שחזר בתשובה באותה תקופה ושניהם יחד התערו בציבור החרדי. אותו אדם ששוחחתי איתו מגדל את הילדים עם הרבה הערכה לרבנים ועושה הכל כדי להתערות ולהשתלב למרות שיש דברים שמפריעים לו, ובאמת זכה לבנים ת"ח ובעלי מידות טובות, ולעומתו חברו [שאגב נעשה ת"ח גדול בפני עצמו ומורה הוראה בכמה בתי הוראה ידועים] מלא תמיד טענות כרימון כנגד מוסדות החינוך וכנגד תופעות כאלו ואחרות, ולצערנו בנותיו אמנם נשואות לאברכים אבל בניו נשרו כולם מהדרך… משום שביקורת כזו היא הרסנית לחינוך בבית. מסקנה: כאשר מחפשים את השם, צריך לדעת שאין מושלם בחיים, העולם מורכב מאנשים ואנשים מורכבים מיצר טוב יותר ויצר טוב פחות, ובכלל יש הרבה הבדלי מנטליות ורמה בין האנשים המאכלסים את הכדור, ותמיד השאלה היכן טוב יותר, והיכן אגיע אני עצמי יותר למקום שאני רוצה להגיע אליו עם עצמי ועם ילדי. בכל מקום שתהיה לא כל דבר ימצא חן בעיניך, השאלה מה עיקר ומה טפל ומה המקום הנכון ביותר. ובסופו של יום ואני מצטט לך את אבי שליט"א באחת השיחות שלנו לגבי תופעה כזו או אחרת שלא מוצאת חן… אדם חייב להבין שהעיקר הוא "אני וביתי נעבוד את ה'", כלומר אתה נותן את הפלטפורמה הטובה והקרובה ביותר, אבל בסופו של יום יש לך את העבודה האישית שלך והחיפוש האישי שלך בתוך כל זה… וכשמחפשים מוצאים הרבה חברים טובים שמוצאים חן בעיניך…

  5. 1. שמעתי מכלה של הרב עדס בשמו שהסיבה העמוקה לפילוג המסוים בין אשכנזים לספרדים הוא בגלל שאלו בגלות אדום ואלו בגלות ישמעאל
    ולכל אחד תיקון רוחני מעט שונה.
    (שני אחיותי נשואות לספרדים וגם אני שומעת הצעות…)
    2. אני רציתי להעמיק אחרי סמינר כדי להבין יותר את מה שמובן להן מאליו
    'רוצה לרצות בחור שלומד'
    ויש סמינר מקסים חרדי
    מכללת אופקים!
    וקבלתי תשובות ועומק ברמה הכי גבוהה שיש.
    ישתבח שמו

  6. ואו ואו ואו
    כל מילה בדיון הנ"ל פנינה!!!!!
    אני מבית חרדי ורוב מה שכתב השואל בהחלט מפריע גם לי והרב ענה כ"כ יפה, ומפורט וכנה ופשוט נוגע ללב!!!!
    תודה רבה לרב המשיב על ההשקעה והמאמץ והתייחסות לכל פרט ופרט.
    (אני רואה שהשאלה נכתבה מזמן אבל רק עכשיו קראתי והייתי חייבת להגיב)

  7. מחילה מכבוד הרב התשובה פשוט לא נכונה. זה שהרב רשם עובדה לא אומר שזה עובדה יש קהילות דתיות לאומיות חזקות ושמורות עובדי ה' אמיתיים ותלמידי חכמים שלא נופלים מאף אחד בציבור החרדי . הבעיה שלנו הציבור חרדי (אני חרדי מבית בחור ישיבה המון שנים) שאנחנו חושבים שרק אנחנו צודקים

  8. אני מסכים איתך לגמרי בנודע לזה שיש קבוצות נהדרות והן גדולות וחשובות ויקרות, אני עדיין חושב שמבחינת אירגון הקהילה המוסדות וכו', עדיים הרבה יותר שמור ומאורגן בציבור החדרי. אינני בא להעביר ביקורת חלילה, קטונתי לגמרי, אלא לציין עובדה שבים השאר היא טכנית, אולי כמותית, אבל היא נכונה.

  9. אני בוגר ישיבות חרדיות .יש נקודה שלא הוזכרה . הפרנסה ? לבוגר ישיבות קדושות או שחורות יש שתי אפשרויות אחת לשטוף כלים והשניה לשטוף מרצפות של איזה ישיבה . בקיצור אין פרנסה !!!!!

  10. לא מסכים. מי שרוצה להמשיך בכוללים או בעבודה תורנית ממשיך, ומי שלא, יכול בנקל ובמימון מלא להשלים בגרויות וללמוד מקצוע, נכון שזה לוקח קצת זמן, אבל הבנות החרדיות יוצאות לחיים עם השכלה גבוהה ועובדות בעבודות מכניסות ביחס הרבה יותר גבוה לנשים שאינן חרדיות, וזה נותן בהחלט מרווח נשימה לגבר שמעוניין בכך, להשקיע זמן בלימודים. מה גם שבשנות הלימודים הוא מקבל מלגת קיום מקמ"ח וכיוצא בזה. וגם אם הדבר הזה יוצר קושי מסויים שיש צורך להתגבר עליו, דיברנו על ערכים, ולצורך ערכים רוחניים צריך להקריב משהו. קושי טכני הוא הקרבה סבירה מאוד למען חברה שמורה יותר.

  11. מה הבעיה ללמוד קורס קצר של הנהלת חשבונות/נדלן וכדומה
    הגזמת יואל ממש
    יש לי חברות שעשו קורס קצר בפסיכולוגיה ומצליחות יותר ממני שעשיתי תואר שני
    כישורים אישיים יצירתיות אומץ תקשורת טובה וכו' חשוב יותר מלימודים.
    לא לחכמים לחם

  12. דבורה פורסט צודקת ממש, לא לחכמים לחם, צריך לנסות לעשות כסף בלי לפחד וד' שולח. תקראו את הספר 'אבא עשיר אבא עני' של רוברט קויסקי ותבינו. עכ"פ מאוד אהבתי את תשובת הרב לאותו אחד מתלבט, ומותר גם להודות שיש לפעמים אפלייה שלא קשורה כ"כ לחרדים, היא קיימת במידה רבה יותר בציבור הכללי. האשכנזים הפריווילגים שומרים על עצמם ב8200 וטייסים ומאפשרים למזרחיים והדתיים למלא את הקרבי ולסכן את חייהם בשבילם, ואחרי זה הם מעיזים לקרוא לנו פרזיטים שאנחנו מגינים על העולם בלימוד התורה. שיתביישו להם! מי שרוצה לשמוע דעת תורה אמיתית על לימוד התורה בנוגע להתגייסות, שיקשיב לשיעורו האחרון של הרב מרדכי נויגרשל בקול הלשון על הנושא, או שיקרא מאמר מדהים בעל 15 עמודים שכתבתי בנושא: [email protected]

  13. המוסדות הכי נפלאים ברמה רוחנית ותורנית גבוהה מאוד, בלי שום יחס למה שהיה לפני עשרים שנה ויותר

    מה התכוונתם במשפט הזה שיותר טוב היום מלפני 2 עשורים

  14. כוונתי כפשוטה, שתלמודי התורה והישיבות הקטנות היום, מקצועיות וטובות לאין ערוך יותר מלפני שני עשורים, מבחינת הצוות והכשרתו והבנתו החינוכית. זה מתקדם כל הזמן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל