לתרומות לחץ כאן

קביעת כהונה שלא ע"י פסיקת הלכה

שאלה:

שלום לרבנים, אני אתחיל בהקדמה ואסביר שכל החיים שלי חשבתי שאני כהן. הסיבה לכך הייתה, שפעם, כשההורים שלי רק חזרו בתשובה, אמרו לנו שאנחנו כהנים, בגלל ששם המשפחה שלנו "קפלן". לפני בערך חודש הלכתי לרב פוסק בשביל לברר: האם אני בכלל כהן? הרב פסק: בגלל שאין שום מסורת במשפחה ובגלל שאין שום מסמכים שמעידים על כך שאנחנו כהנים – אנחנו נחשבים "ישראל". לאחר מכן, מסיבה שלא אוכל לפרט כאן, הגעתי אני ומשפחתי לרב אחד (ככה לפחות אומרים עליו). בקיצור, בדרך אגב בשיחה שהתנהלה בינינו, הוא אמר שהוא 'רואה' שאנחנו כהנים (אפשר להגיד שיש לו 'כוחות' כלשהם. לכן הוא אמר שאנחנו כהנים). וכאן מתחילה בעצם השאלה… האם אפשר לסמוך על מה שהרב השני אמר ולהמשיך ולחיות ככהנים? 1. האם אני חייב לעלות לברכת כהנים וכו'? 2. האם אני רשאי לנהוג ככהן? 3. האם אסור לי לנהוג ככהן, שכן רב פוסק פסק שאני "ישראל"? מה עלי לעשות? ועוד שאלה צדדית: בימינו (ודווקה בימינו, ולא פעם), כשאין סנהדרין, לפי מה בדיוק רב או בית דין יכולים לפסוק הלכה? האם רק ע"י עיון בהלכה ובפוסקים, או שמתחשבים גם ע"י בת קול, גילוי אליהו וכו' (או שאולי גם ע"י כך שהרב 'רואה', כמו במקרה שלעיל)? תודה רבה ושנה טובה!

תשובה:

שלום רב,

אם שאלת מישהו (אותי..) או מישהו אחר זה ממש לא רלוונטי. השאלה העיקרית היא האם אתה כהן או לא. אני סבור שלא כפי שכתבתי לך. כלומר, אני לא נביא ולא יכול לדעת (כמו אותו רב..) אבל ההלכה קובעת שאם אין לך ראיה ההכרעה היא לפי הרוב. (אמנם יש מקום לומר שהולכים לפי רוב אנשי המשפחה כך היא דעתו של הגר"י קלופט בשו"ת דעת יואל, אבל נראה לי שהוא מדבר דווקא בשמות המזוהים ככהנים כמו קגן, כהן וכד'). 

בכל מקרה אותו "רואה" ניסה את מזלו,ומאחר שהוא יודע כמוך שישנם הרבה עם שם משפחת קפלן שהם כהנים, אז הוא מנסה את מזלו ואם הלך לו הוא קנה עוד "חסיד" שיסגוד לרוח הקודש שלו. אז אל תפול בפח שלו. הוא לא רואה כלום! אפילו לא את הקב"ה לנגד עיניו, אחרת לא היה אומר לך משפט כזה חסר אחריות בלי לדעת כלום!

גמר חתימה טובה!

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל