לתרומות לחץ כאן

הכנת סיגריות ביום טוב

שלום לכבוד הרב
לפי השיטות שמתירים לעשן ביו"ט, האם מותר להכין את הסיגריות ביום טוב לבד? ההכנה כוללת להכניס הטבק לנייר לגלגל ולהדביק.

שנה טובה

תשובה:

שלום רב.

גם לסוברים שמותר לעשן ביום טוב, אין היתר להדביק את הסיגריה, מכיון שמלאכת תופר לא הותרה גם לצורך אוכל נפש, והדבקה היא בכלל מלאכת תופר.

 

הצטרף לדיון

18 תגובות

  1. לאחר בקשת המחילה מכבוד הרבנים אעיר שמותר להכין הסיגריה ביו"ט וכן כתב בשו"ת האלף לך שלמה לר' שלמה קלוגר או"ח סימן שלח שמותר להניח הטאבאק בהנייר ולהדביק הנייר ברוק, דאין זה מלאכה כלל ואין לו דמיון למלאכה, ולכך מותר לעשותו ביו"ט אף דאפשר לעשות מכבר.

  2. דבר זה הוא מחלוקת אחרונים, ובשואל ומשיב חלק ב' סי' קנ"ח כתב שאסור ובשדי חמד מערכת יום טוב סי' א' סק"ו הביא דעות בזה לכאן ולכאן, ובסיגריות שיש דבק ממש ודאי אסור, שגם המתירים מדברים בסיגריה המודבקת על ידי רוק שאין זה מחזיק מעמד אלא לזמן קצר ולכן אין לזה חשיבות מלאכה, אך אם זה יכול להחזיק מעמד יותר זמן אסור לכו"ע.

  3. תודה רבה על התשובה המחכימה

    רציתי לברר עוד, מהיכי תיתי שהשדי חמד ור' שלמה קלוגר לא דיברו בסיגריות שמודבקות ע"י דבק? וגם יתכן לומר שאין הבדל בין דבק לרוק בלבד, כמו שכתב השדי חמד "כי עיננו הרואות דעושים סיגריות ומתקיים הדבק [היינו הרוק שמדבקים אותו בו] ימים רבים ואינו מתקלקל כלל" כך שגם ברוק בלבד מחזיק מעמד זמן מרובה, ובכל זאת מותר כיוון "שעיקר עשייתם לכלותם ולבערם תיכף" כלשונו.

    תודה רבה

  4. ר' שלמה קלוגר כותב להדיא שמדובר בדיבוק על ידי רוק, וגם זה עיקר היתרו שזה לא עומד לזמן, אמנם השדי חמד טוען שזה מחזיק מעמד, אך ביסודו הוא חלוש בהרבה מדבק.

  5. שלום,
    ידיעותי בהלכה אינן רבות.
    אני משתמש בשיטה של מילוי סיגריות ריקות על ידי דחיפת הטבק לתוך השרוול באמצעות מכונה ידנית. אין שימוש בחשמל, אין הדבקה (הסיגריות הריקות מוכנות מראש מהיצרן), אינני מזהה מלאכה אסורה. האם זה מותר ביו"ט או שמא יש בכל זאת משהו שאני מפספס?

  6. שם מדובר בדבר שלא היה ניתן לעשותו מבעוד יום כמבואר בנושאי כלים שם. כמו כן שם הטעם שמכשירי אוכל נפש הותרו כשלא ניתן לעשותן מבעוד יום, אבל כאן לא מדובר באוכל נפש אלא בדבר שהותר מדין מתוך, ובזה לא נתיר גם את מכשיריו.

  7. תודה רבה על התשובה ראיתי כי הגר"א כותב שתפירת העוף היא כמכשירין שא"א לעשותם מבעוד יום
    וצריך לומר שהסיגריות הם כאוכל נפש עצמו שכל הנהנה בעצם הדבר נחשב כאוכל נפש עצמו (כמבואר ברש"י דף כא ע"ב, ר"ן הובא בב"י סימן תקא ,ובב"ח שם,בדרישה שם, מ"א תקא סמ"ק ג ).
    הר"ן כותב לעניין ביקוע עצים ביום טוב שמותר על ידי שינוי אע"פ שאפשר לעשותם מאתמול ונראה שלא שנא לר"ן בין עצים דקים לעבים והפר"מ בא"א סמ"ק ג כתב שאף דקים יהיה מותר ע"י שינוי
    וכן לעניין מלח שמותר לדוך אותו אע"פ שדיכה היא תולדה של טחינה האסורה ביו"ט כיון שדרך של מלאכה זאת לימים הרבה
    וכן לעניין איסור מגבן ביו"ט זה רק בעניין שיותר טוב אם נעשה מאתמול או בגלל שדרך לעשותו לימים רבים
    ומרן סימן תצה לא מחלק בין יפוג טעמו ללא ואף הרמ"א מתיר ע"י שינוי בדבר שלא יפוג טעמו והמ"א מתיר אף לכתחילה לחכות ליו"ט לעשותו בשינוי

    והוא הדין בעופות שהוא צורך אוכל נפש ורק המחט נקראת מכשיר ולא הפעולה עצמה כמו ביקוע עצים ואף קל מהם
    ונראה לי שמותר להכין סיגריות שהם כאוכל נפש ומשום שדרך לעשותם בצורה הזאת לימים מעט ובתנאי שיעשה בשינוי

  8. יתכן שאתה צודק. רק חשוב לציין שכיום שהרבה נמנעים מעישון דעת הרבה מאוד מהפוסקים שאסור לעשן ביום טוב. כך הורו הגרש"ז אויערבך הגר"ש וואזנר ועוד רבים.

  9. אחרי סקר שעשיתי בין המעשנים העלתי 2 דברים
    1. אים מגלגלים סיגריה ומעשנים אחרי יום הטעם שונה קצת פגום
    2. ההיתעסקות בגילגול זה חלק מההנאת נפש אצל המעשנים
    אז אולי יש מקום לבחון עוד סברות

  10. ללא ספק סיגריה מגולגלת שהוכנה יום לפני הטעם שלה שונה לגמרי וקשה מאוד לעשן אותה
    ההיתעסקות בגילגול הוא חלק בלתי נפרד מהעישון
    וגם ראיתי במקום אחר שהרב בנימין שמואלי מהידברות מביא שמותר לגלגל סיגריה ביום טוב לפי שו״ת באלף לך שלמה או״ח סימן של״ח
    אז אולי אם אפשר לתת תשובה ברורה יותר לפי הטיעונים האלה זה יעזור לי מאוד

  11. זה שהטעם שונה לא יתיר מלאכת תופר, כיון שלא מדובר באוכל נפש ממש.האלףלך שלמה מתיר, אבל אולי רקבגלל שזה דבוק ברוק, בדבק ממש היה אוסר. כמו כן צריך לדעת שלדעת רוב ככל פוסקי זמנינו העישון כולו אסור ביום טוב כיון שבזמנינו כבר לא מדובר ב"דבר השווה לכל נפש" אחר שרבים נמנעים מהעישון מטעמי בריאות.

  12. הבא"ח דן בזה ברב פעלים (חלק ב סימן נט) מצד מתקן מנא ומסיק שכל עוד שלא יתקלקל אם יכינו אותו מערב יו"ט אסור להכין את הסיגריה ביו"ט. לפי זה גם כשאין צורך להדביק ממש (ע"י סיגריות ריקות מוכנות מראש) יהיה אסור?

  13. יש לעיין אי הוי תפירה של קיימא כיון שדעתהוי לשרוף מיד ואולי יש לשמות למשכ המהרי"ל שיסרין דאי לא בענין את הקשר לאחר זמן לא חשיב כקשר של קיימא אעפ שהוי קשא לעולם.( כ"ז לדעת המתירין תפירה לזמן)
    וגם יש לעייו למה לא חשיב כתיקון כלי ומי גרע מעשיית עץ לחצות בו שיניו שאסור בי"וט?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל