רחיצת פנים וזקן בשבת

רבני בית ההוראה
כ"ד אייר ה'תשע"ט

שאלה:

שלום וברכה. המנהג שלא מתרחצים בשבת במים קרים – זה רק כל הגוף בבת אחת, כגון במקלחת? האם מותר לרחוץ אבר אבר, כך שבסופו הוא רחץ את כל הגוף? ראיתי בשש״כ שהוא נוטה להתיר אף באברים שמכוסים שערות. אז מה בדיוק אסרו מטעם המנהג שמובא במ״ב בסי׳ שכ״ו? תודה

תשובה:

שלום וברכה

מה שאסור לרחוץ כל הגוף יחד אסור גם איבר אחר איבר, כמבואר בשמירת שבת כהלכתה פרק יד סעיף א.

בנוגע לאיברים מכוסים שיער, בשש”כ שם הערה א’ רוצה לחדש, שאולי מה שנהגו שלא לרחוץ איברים אלו הוא רק בנהר או במקוה שמשום איסור הוצאה רגילים לסחוט את השיער וזה חששו שהרי יש בזה איסור סחיטה, משא”כ כשרוחץ בבית, אבל למעשה הוא חילוק דחוק ותמוה קצת, ואינני בטוח שהבנתי אותו על בוריו…

בכל מקרה במקום צער גדול, בימי שרב כאשר יש רצף של שבת וחג וכדומה, יש להקל ראה שם הערה לו מכמה מגדולי האחרונים, רק יזהר מסחיטה.

2 תגובות

    ברוך:

    שש״כ שם בסע׳ א׳ מדבר על מים חמים, ובזה אסור אפילו אבר אבר כל שרוחץ רוב גופו. אבל לגבי מים קרים הוא כותב שמותר לרחוץ אפילו רוב גופו למעט אברים שמכוסים שיער לדעת המחמרים בזה.
    ולכן חשבתי שלפי הפוסקים שמתירים לרחוץ אפילו פנים עם זקן (כגון אג״מ) יהיה מותר לרחוץ כל הגוף במים קרים אבר אחר אבר.
    מה דעתכם? תודה

    רבני בית הוראה:

    הרעיון שלו למיטב הבנתי, שהעשייה בשלבים לא מגדירה זאת כ”לא כל גופו”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *