שאלה:
שלום רב, רציתי לשאול, יש לי רכב היברידי (חצי חשמלי), שהתקלקלה לו הבטרייה, מצאתי איזה ערבי שמכר לי בטרייה מפירוק (אמרו לי שהוא לא אמין הוא רצה 1600 ש"ח שלמתי רק 1200 לקחתי ממנו, הרכיבו (לא ניתן לדעת את המצב עד שמרכיבים שזו עבודה לא קלה), לי במוסך ואמרו שהיא גם לא תקינה, עכשיו הם אמרו שלפרק שוב יעלה לי עוד כסף, לבינתיים אני רוצה להחזיר לערבי (בספק גדול אם אצליח להוציא ממנו לפחות חלקים בשווי כי כסף הוא לא מחזיר … ) השאלה אם מותר לי לשקר לו שהבטרייה שהייתה ברכב שלי זה מה שהוא נתן לי במקום לפרק סתם כדי להחזיר לו על ספק אם הצליח להוציא ממנו משהו … כי העסק הזה הפסיד אותי הרבה כסף ….
תשובה:
שלום וברכה,
כאשר קיבלת בטרייה לא תקינה יש לך זכות תביעה על המוכר שהטעה אותך. אין הבדל אם אתה מביא לו את הבטרייה זו או אחרת, ולכן מותר לך לחסוך מההפסדים שלך ולהציל את ממונך.
בהצלחה.
מקורות:
מצאנו בכמה מקומות בש"ס שמותר להערים כדי לקבל את זכויותיו, או להציל את ממונו. א. המשנה (ב"מ עה, ב) ובגמרא שם (עו, ב) שוכר עליהן או מטען – אם פועל חזר בו באמצע דבר האבד, מותר לבעל הבית להבטיח לו שכר מרובה כדי שישוב לעבודתו, ולא לתת לו את התוספת של ההבטחה. ב. גמרא ב"ק (קטז, א) בורח מבית האסורים ויש אדם שנמנע מלעזור לו לעבור את המעבורת ולברוח, מותר לו להבטיח לו שכר גבוה כדי שיעביר אותו את הנהר, ולומר אח"כ משטה הייתי בך. ג. בגמרא יומא (פג, ב) לווה שלא רצה לפרוע לרבי מאיר את חובו, ורבי מאיר הלך לאשתו של הלווה וייצג את עצמו כשליח של הלווה שביקש שתפרע לו את החוב. ד. במשנה נדרים (כז, ב) שמותר לידור למוכס שפירות אלו של תרומה כדי שלא יקח ממנו את הפירות. ה. גמרא יבמות (קו, א) יבמה שנפלה לפני אדם שאינו הגון ולא מעוניין לחלוץ, מותר להבטיח לו סכום כסף גדול כדי שיסכים לחלוץ, ואחר החליצה לומר לו משטה הייתי בך.