שאלה:
לכבוד הרב
יש לבנותי בגד שבת שיש עליו כיתוב באנגלית בפיאטים ואפשר להפוך את הכיתוב לצבע אחר (הכיתוב אותו הדבר)מה הדין בשבת למבוגרים ולילדים
ישר כח
תשובה:
שלום וברכה
נראה לכאורה שיש להקל בזה, אף שאינני רוצה לקבוע מסמרות בענין זה שלא מצאתי דוגמתו מפורש, ואסביר:
כאשר נשאר אותו כיתוב ורק הצבע משתנה נראה ברור שאין מקום לחשש כיון שאין כאן כתיבה ומחיקה, הנדון הוא כאשר זה משתנה לכתיבה או ציור אחר, ולכאורה גם באופן זה ניתן לדמות זאת למה שדן הרמ"א בתשובותיו לענין חודי ספר שיש שם כיתוב ובפתיחת הספר המילה מתבטלת ובסגירתו חוזרת ונכתבת, שכיון שאין כאן כתיבה ממש והחיבור קיים כל הזמן ויש כאן רק מעשה קירוב וריחוק אין בכך איסור. ראה שו"ת הרמ"א סי' קיט וט"ז סי' שמח סק"ב. יש שהתירו על פי זה אפילו לקרב שני חלקי דף שאינם מחוברים כיון שאין כאן אלא קירוב והרחקה ראה שש"כ פרק כח אולם בזה חלק האגרות משה יו"ד ח"ב סי' עה, ובכל מקרה במקרה שלפנינו יש דמיון מובהק יותר לנושא של הרמ"א כיון שהפייטים מחוברים כבר לבגד כמו בחודי הספר.
אך המשנה ברורה גם בנידון האותיות על חודי הספר כתב שנכון להחמיר אם יש לו ספר אחר (סימן ש"מ ס"ק י"ז) וא"כ ה"ה בנידון זה ראוי להחמיר אם יש בגד אחר, ואף אם אין בגד אחר ראוי להחמיר לא לעשות כן בשבת, שבגד זה ראוי ללבישה גם בלי החלפת האותיות בפייטים, משא"כ בספר שאינו ראוי ללימוד מבלי שנפתח אותו.
ובפרט שבספר אינו מכווין ולא הוי אלא פ"ר, ובנידון הפייטים הרי זה ממש מכוון כי זה כל הכוונה לשנות את הפיוט והכיתוב בבגד.
אכן לכתחילה ממש זה לא.
ומה אם יש כרית נוי עם פייטים, צד אחד ורוד וצד שני באפור
וכשמעבירים את היד על הפייטים הם מתהפכים לצד השני, שהוא בצבע אחר
ונראה כציור או כיתוב וזה סימן שלא נמחק בקלות אלא אם כן מעבירים שוב את היד וזה נמחק
נשמח להארה בנושא, תודה!
על זה ממש דיברנו… אין הבדל חולצה או כרית. ראה מה שצידדנו על פי הרמ"א.
לעניות דעתי במקרה של השואל השני הצורה או הכתב לא משתנה אלא רק הצבע משתנה ובמקרה כזה אין איסור
השאר תגובה