חשש קידושין בהצעת נישואים / חשש קידושין בין כהן לגיורת

רבני בית ההוראה
ב' כסלו ה'תשע"ט

שאלה:

היי

אני ומישהי יצאנו שנתיים לאחר מכן החלטתי להציע לה נישואים אזי בשעות הערב הגיעו כמה חברים שלי
מהישיבה שהייתי בעבר לסדר את המקום
שאלתי אותה התנשאי לי בנוכחות העדים הכשרים ומיד לאחר מכן היא אמרה כן ושמתי לה ביד את הטבעת
יש לציין שלא התכוונו בכלל שהם יהיו עדים הם סתם באו לשמח ולארגן וכן ברור לשתינו שזה לא לשם קידושין אלא רק הצעה
לאחר מכן נודע לנו שאנחנו לא יכולים להתחתן כי אני כהן והיא גיורת למרות זאת נשארו ביחד עד עכשיו וחיינו חיים רגילים האם הבעילות עד עכשיו וגם מה שקרה בהצעה הופכים אותה למקודשת
יש לציין שכניראה אמרתי התנשאי לי או האם תתחתני אתי אבל כיוון שהמקרה היה לפני הרבה שנים אני לא זוכר במדיוק לדעתי אמרתי תתחתני אתי

כרגע אנחנו רוצים להפסיק לחיות באיסורים חמורים ולהיפרד כול אחד לדרכו האם היא צריכה גט ?

תשובה:

שלום רב,

הצעת נישואין אינה קידושין. כל מהותה של הצעת נישואין זו אמירה והחלטה שאנו רוצים להתחתן בעתיד, אבל לא עכשיו. לכן להצעת נישואין אין תוקף של קידושין. גם קידושי ביאה אינם שייכים בסיטואציה הזו, כפי שכתב בשו”ע אבה”ע סי’ קמט סעי’ ה’: “אבל שאר כל הנשים בחזקה שבעל לשם זנות, עד שיפרש שבעל לשם קידושין”. בפרט שאתה כהן והיא גיורת, ולדעת הרמב”ם האיסור לאחר קידושין חמור יותר, ראה מה שהביא שם הפתחי תשובה סק”א בשם הגרע”א שבכך יש סברה נוספת שלא לומר שהביאה היתה לשם קידושין.

נקודה נוספת הראויה לציון, האם קידושין בין כהן וגיורת כשלא ידעו בתחילה שהם אסורים (כלומר, לא ידע שהיא גיורת והיא לא ידע על האיסור לכהן וכד’) האם יש בזה תוקף של קידושין או שאנו אומרם שיש כאן קידושי טעות. למעשה לדעת הרבה מהפוסקים שהקידושין בטלים מחמת “קידושי טעות” שודאי אדם לא רוצה להתחתן עם אישה שהיא אסורה לו. אולם לחומרה מדרבנן היא עדיין זקוקה לגט. בהגדרה ההלכתית זה נקרא: “חייבי לאווין שלא הכיר בה” ראה שו”ת באר יצחק אבה”ע סי’ ג’ – ד’, ושו”ת צמח צדק אבה”ע סי’ שיג. נציין רק את סברת הר”ן שהובאה שם מדוע מגיע לה כתובה ואין כאן קידושי טעות משום שלפעמים אדם רוצה דווקא באישה זו, סברה זו יתכן שמקבלת משנה תוקף בסיטואציה הזו שלא נפרדתם מיד כשנודע לכם האיסור.

בכל אופן, למסקנה, מאחר שלא נעשה כאן קידושין אין חשש ואינה צריכה גט.

מאחל לשניכם בהצלחה רבה. הצעד שעשיתם הוא צעד נכון ונבון, כל אחד מהם צריך להקים משפחה באופן עצמאי. ובעז”ה יהיה לשניכם בהצלחה רבה.

 

2 תגובות

    רפאל:

    מחילה
    זה עתה לפני כחודש ( תשרי תשעט) יצא פסק דין מנומק מבית הדין הרבני באשקלון, והצריכו גט לאחר הצעת נישואין.
    ישנם אופנים שהצעת נישואין יכולה להחשב לפי הדין כקידושין.

    רבני בית ההוראה:

    אשמח אם תשלח לנו את הפס”ד. אני מתקשה להאמין שבהצעת נישואין רגילה הם הצריכו גט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *