יהרג ואל יעבור באכילת חזיר

רבני בית ההוראה
ט"ז אלול ה'תשע"ח

שאלה:

אם מישהו מכריח אותי לאכול חזיר בפרהסיא או שהוא יורה בי , אני חייב למות?

תשובה:

שלום וברכה

אכילת חזיר אינה אחת מג’ העבירות החמורות שעליהן נאמר יהרג ואל יעבור, ואין חיוב למות כדי להמנע מהאיסור. אמנם, אם כוונת אותו גוי שלא להנאת עצמו, אלא כדי להעביר אותו על דת וזה נעשה בפרהסיה, אכן מצות קידוש ה’ מחייבת שלא לעבור אלא לההרג, כמו כן אם מדובר בשעת השמד שהמלכות גוזרת להעביר את ישראל על דתם, אפילו שלא בפרהסיה מצוה למסור נפש.

מקורות:

אעתיק לך מלשונו של הרמב”ם הלכות יסודי התורה פרק ה:

הלכה א
כל בית ישראל מצווין על קדוש השם הגדול הזה שנאמר ונקדשתי בתוך בני ישראל, ומוזהרין שלא לחללו שנאמר ולא תחללו את שם קדשי, כיצד כשיעמוד עובד כוכבים ויאנוס את ישראל לעבור על אחת מכל מצות האמורות בתורה או יהרגנו יעבור ואל יהרג שנאמר במצות אשר יעשה אותם האדם וחי בהם, וחי בהם ולא שימות בהם, ואם מת ולא עבר הרי זה מתחייב בנפשו.

הלכה ב
במה דברים אמורים בשאר מצות חוץ מעבודת כוכבים וגלוי עריות ושפיכת דמים, אבל שלש עבירות אלו אם יאמר לו עבור על אחת מהן או תהרג, יהרג ואל יעבור, במה דברים אמורים בזמן שהעובד כוכבים מתכוין להנאת עצמו, כגון שאנסו לבנות לו ביתו בשבת או לבשל לו תבשילו, או אנס אשה לבועלה וכיוצא בזה, אבל אם נתכוין להעבירו על המצות בלבד, אם היה בינו לבין עצמו ואין שם עשרה מישראל יעבור ואל יהרג, ואם אנסו להעבירו בעשרה מישראל יהרג ואל יעבור, ואפילו לא נתכוין להעבירו אלא על מצוה משאר מצות בלבד.

הלכה ג
וכל הדברים האלו שלא בשעת הגזרה אבל בשעת הגזרה והוא שיעמוד מלך רשע כנבוכדנצר וחביריו ויגזור גזרה על ישראל לבטל דתם או מצוה מן המצות, יהרג ואל יעבור אפילו על אחת משאר מצות בין נאנס בתוך עשרה בין נאנס בינו לבין עובדי כוכבים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *