לתרומות לחץ כאן

טענת מקח טעות באזעקה שהופעלה והפריעה את מנוחתם של השוכרים

שאלה:

שכרנו ישיבה לשבת חתן באמצע השבת הופעל אזעקה ממערכת הכיבוי אש כמה פעמים שהפריע מאוד במשך השבת עד שקראנו לגוי לכבות את האזעקה הדבר נשנה בשעות לפנות בוקר וביום
האם יש בזה משום מקח טעות
ולא קיבלנו תמורה עבור הכסף
וצריכים לקבל את הכסף חזרה

תשובה:

שלום וברכה,

מקח טעות שייך רק אם מבקשים ביטול מקח ולהחזיר את המקח לבעלים. במקרה הנ"ל המקח נעשה והישיבה הייתה ברשותכם כל זמן השכירות. ולכן מקח טעות לא שייך.

אלא שיש לדון האם ניתן לנכות חלק מהתשלום שיחזירו לכן חלק מדמי השכירות, כיון שהייתה תקלה שגרמה אי נעימות בזמן שהותכם בישיבה. ולהלכה נראה שלא ניתן לקזז מדמי השכירות, וראה מקורות.

מקורות:

במשנה ב"מ (עח, א) 'השוכר את החמור והבריקה [מפרש בגמרא שלקתה בעיוורון או שהתליעו רגליה] או שנעשית אנגריא [שנטלוה לעבודת המלך] אומר לו הרי שלך לפניך. מתה או נשברה חייב להעמיד לו חמור'.

באופן שאומר המשכיר לשוכר הרי שלך לפניך דעת רש"י (ד"ה הרי) שההפסד על שניהם. אמנם דעת הרמב"ם ומרן השו"ע שמזלו של השוכר גרם וההפסד על השוכר בלבד, וצריך השוכר לשלם את כל דמי השכירות שקצצו מראש.

מבואר שאם היה הפסד בגוף הבהמה – מתה הבהמה, מזלו של המשכיר גרם. ואם חלתה הבהמה ועושה מלאכה בדוחק, מזלו של השוכר גרם.

בביאור דברי המשנה כתב הנתיבות (שם ס"ק א), שאם חלתה הבהמה קודם שבא ליד השוכר נחשב למקח טעות וחוזר. אלא מדובר שחלתה הבהמה אחר שבאה ליד השוכר. עוד ביאר (ס"ק ב) שאם האונס היה בגוף הבהמה, נמצא שניזוק גם המשכיר, ואין יכול לומר לשוכר מזלך גרם, שהרי גם הוא ניזוק, אלא מדובר שנעשה נזק רק בשימוש של הפרה דהיינו שהתעוורה או חלתה. וכן בנלקחה לעבודת המלך מדובר שנלקחה לזמן מועט ותחזור לבעלים, וגוף הבהמה קיים לבעלים, נמצא שניזוקו רק הפירות ולא הגוף, הרי מזלו של השוכר גרם, ומשלם למשכיר שכרו משלם. אבל אם נלקחה לעולם או שמת וגם הגוף ניזוק אין יכול לומר לשוכר מזלך גרם, שהרי גם חלקו של בעה"ב הופסד, לכן א"צ השוכר לשלם. לפ"ז כתב הנתיבות אם שכר בית ובאו אנשי חיל ולקחו את הבית, אם יכול לדור עמהם, נחשב שראוי למלאכה והנזק בפירות ולא בגוף הבית, והשוכר משלם את כל השכירות. אבל אם א"א לדור עמהם נחשב הנזק בגוף הבית, שהרי לקחו את הבית וא"א לדור בו, בזה ההפסד על בעה"ב. עכ"ד. וראה עוד מחנ"א שכירות פ"ו. שו"ת מבי"ט ח"א סימן מ.

ומבואר שאם אירע תקלה בזמן של השוכר וניתן לדור במושכר בדוחק מזלו של השוכר גרם.

וראה עוד באורך בעלון המשפט גליון מספר 30 מאמר של הגאון הרב יצחק כ"ץ שליט"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל