לתרומות לחץ כאן

צירוף קטן לזימון / צירוף נשים לזימון

שאלה:

שלושה אוכלים ביחד בסעודה אחד נוהג כמחבר, והשני נוהג כרמ"א והוא בעל הסעודה ויש קטן פחות מגיל בר מצוה מעל 12 שנים.
האם יכולים לעשות זימון לדעת הנוהג כמחבר או כיון שהשני נוהג כרמ"א ואין קטן מצטרף לזימון.מה הדין לזה שנוהג כמחבר שקטן מגיל 9 יכול להצטרף לזימון?
שאלה 2 אם אין שלושה גברים לזימון, אבל יש שלוש נשים שאכלו כאחת
האם הן יכולות לזמן? האם הגברים צריכים לצאת משעת הזימון? האם הגברים יכולים לצאת? האם הגברים יכולים לענות לזימון שלהם בשקט?

תשובה:

שלום רב

מסתבר שבזימון לשלושה אין כל חשש, כיון שאין הזכרת שם [מלבד הפסוק שזה תמיד מותר], יכול בן אשכנז לסייע לבן ספרד לעשות זימון לפי מנהגו.

מנהג הספרדים הוא אכן כפסקו של מרן השולחן ערוך שניתן לצרף ילד שהגיע לעונות הפעוטות ויודע למי מברכים (גיל 6-7) לזימון בין לשלשה ובין לעשרה. אך מנהג האשכנזים כהרמ”א שאין לצרף קטנים עד בר מצווה לזימון בין בשלשה ובין בעשרה. ראה שולחן ערוך סימן קצ”ט ס”י, מ”ב שם. ושו”ת יחוה דעת ח”ד סי’ י”ג.

נשים שאכלו יחד עם גברים חייבות בזימון [אם היו שם שלושה גברים], אבל הגבר הוא שמזמן ולא האשה, וכפי הכלל בידינו תמיד שמשום כבוד הציבור ומשום צניעות, גברים לא יוצאים ידי חובה מהאנשים בכל דבר שצריך צירוף, כמו קריאת המגילה ועוד. ושלוש נשים שאכלו יחד ללא גברים, אינן חייבות בזימון אבל רשאיות לזמן, ולא נהגו לעשות כן. ראה שו"ע שם סעי' ו-ז, וערוך השלחן שם סעי' ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל