לתרומות לחץ כאן

אמירה לרובוט לעשות מלאכה בשבת

שאלה:

שלום רב לכבוד הרב/נים .
האם מותר יהיה ליצור מכונה כלשהיא שתגיב לדיבור בשבת, כלומר האדם ידבר והמכונה תבצע את מה שהאדם יאמר בשבת , לדוגמא ירצה להדליק את האור או המזגן , אז האדם ישתמש בפקודה קולית לדוגמא תדליק את האור או המזגן בצורה ישירה והמכונה תבצע האם זה יהיה נחשב כחילול שבת מדין אמירה ? הרי לא נאמר שיש בעיה לאמירה למכונה בשבת בפרשת שמות פרק כ' נאמר "…לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך עבדך …" וחכמים אסור גם דין אמירה לגוי, השאלה אם קיים דין אמירה למכונה בשבת ? ובהנחה שקיימת בעיה בציווי ישיר אז נאמר שהמכונה תגיב לדיבור של האדם של הבעת רצון , לדוגמא אדם יאמר אני רוצה שיהיה אור או הלוואי ויהיה אור , או אני רוצה להתקרר או הלוואי שהיה קר וכיוצא בזה והמכונה תגיד לדיבור עקיף , הרי לא אסרו חכמים על דיבור כזה בשבת , השאלה אם גם במקרה זה קיימת בעיה אם אמירה למכונה שמגיבה לדיבור בצורה עקיפה של האדם ?

תשובה:

שלום ידידי,

יש כאן טעות בסיסית לכאורה בשאלה… כשאתה אומר לאדם בעל בחירה, האמירה שלך היא בעצם כלום, וכל הפעולה היא שלו, ולכן זה אסור רק מגזירת חכמים. כשאתה מדבר עם רובוט, זו מלאכה ממש, אין כל הבדל אם אתה לוחץ על כפתור באצבע או בדיבור, וזה יהיה אסור מדאורייתא, בלי שום קשר לאיסור אמירה לגוי.

יום נעים.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אז לפי הבנתי אם אני מדבר איתו ישירות זה פעולה ממש , אבל אם הרובוט מגיב לדיבור שאני אומר אבל בצורה עקיפה כי ככה הוא מתוכנת , לדוגמא הלוואי והיה קריר ? כאן הרובוט ידליק את מזגן לדוגמא , במקרה זה אין פניה ישירה לרובוט אלא תגובה שלו לדיבור שלי , והמשפט עצמו מביע מחשבה או רצון של האדם , וכאן יש 2 שאלות למקרה שבו אני יודע שכשאומר משפט כזה והרובוט יגיב האם זה חילול שבת למרות שלא פניתי בצורה ישירה? ומקרה שני אם באמת אמרתי את מה שאני חושב מבלי להתכוון לרובוט , הרגשה או תחושה שהבעתי בדיבור והרובוט הגיב לה מבלי מחשבה, האם כאן יהיה חילול שבת?

  2. שלום כבוד הרב,
    האם יש חילוק בדין, כאשר הרובוט עצמאי, סוג של "בינה מלאכותית" לייט. כגון, רובוט מנקה (iRobot Roomba וכו'), שיש להם ראדאר נגד מכשולים ולבנות מסלול יעיל וכו'?

  3. ואם כבר ברובוטים עסקינן, אז בעלון השבועי הנושא היה אופניים. אחד הנימוקים לאסור בשבת הוא שמא יבוא לתקן. גם כאן הנימוק הזה יכול לתפוס, לכאורה. כגון, הרובוט המנקה לא הצליח לחזור לעמדת טעינה שלו.

  4. אתה מייחס לרובוט אנושיות… כל פנייה מתוכנתת היא ישירה! אם תתכנת את הרובוט שכאשר אתה זועק קוקוריקו הוא מדליק את האור, זו גם פעולה ישירה…

  5. בודאי. כאשר הוא פועל בלישום הוראה ממך, רק על שעון שבת וכדומה ובאמצעות בינתו האישית, זה רק חשש דרבנן של אוושא מלתא, אבל אין איסור תורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל