מנהגי בית העלמין

רבני בית ההוראה
ג' טבת ה'תשע"ז

שלום

א. עלינו לקבר סבי לאחר שנה, ובמקום היינו עשרה אנשים אמנם אך עם שני בני דודים שאני אמנם לא ראיתי אותם מחללים שבת, אך די בטוח שכן, כי הם לא דתיים. הם שמו כיפה וכו’ וכיבדו את המעמד.
רציתי להביא בבית העלמין שני אנשים שנהיה עשרה כשרים, אך הם כל הזמן אמרו אנחנו עשרה ולמה להביא, וכבר חששתי שהם יקלטו את הענין אז לא הבאתי. השאלה שלי האם היה אפשר לומר קדיש במצב כזה ולענות אמן על הקדיש, האם בדיעבד אפשר לצרף אותם.

ב. שמעתי שאפ’ אם אדם היה בבית העלמין בתוך שלושים יום פעם נוספת יכול לברך “אשר יצר את אתכם בדין” כי ודאי נקבר עוד אדם בזמן שעבר, האם זה נכון?

ג. האם תמיד אפשר להניח אבן על הקבר, גם אחרי השבעה/שלושים? באיזה יד לשים, והאם צריך להסירה לפני שהולכים?

ד. האם מותר לנשק את הקבר.

תודה וכל טוב

תשובה:

שלום רב

  1. בדיעבד כדי שלא להעליב אפשר לצרף אותם למנין, שכן לא מדובר כאן בהוצאת שם שמים לבטלה וכדומה. על עצם הענין ראה כאן וכאן מה שכתבנו בענין זה בהרחבה. וראה כאן עוד הרבה תשובות בענין.
  2. אינני מכיר דעה כזו, ראה שו”ע סי’ רכד סעי’ יב שאין אומרים אא”כ לא ראה קברי ישראל שלושים יום.
  3. תמיד ניתן להניח אבן, נהגו להניח ביד שמאל, ולא מסירים אותה. תכלית ההנחה היא כבוד המת, להורות שהיה בקברו, ראה באר היטב שם ס”ק ח.
  4. לא ראיתי מפורש איסור לנשק קבר, אבל נראה לי שזה לא מתאים, קבר אינו קדוש אלא טמא… קברי צדיקים ראיתי רבים נוהגים לנשק.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים