לתרומות לחץ כאן

חימום דג עם רוטב בשבת

מה הדין לשים בשבת רוטב דג שנקרש על הפלטה

תשובה:

שלום רב

הרוטב עצמו דינו כדבר לח שיש בו בישול אחר בישול ואסור לעשות זאת בשבת. כאשר אתה מניח דג עם רוטב, אם יש כמות של רוטב שעומד לעצמו בתוך הכלי, אסור לחמם. אבל אם אין כמות של רוטב ניכרת, גם אם על חתיכת הדג יש לחות מהרוטב, מותר לחמם.
מקורות
כידוע איסור בישול אחר בישול אינו אלא במאכל לח אבל במאכל יבש אין בישול אחר בישול ומותר לחמם בשבת מאכל יבש שכבר התבשל כל צרכו, אמנם נחלקו הפוסקים איך הדין במאכל שרובו יבש ומיעוטו לח האם הוא נידון כמאכל יבש שמותר לחממו או לא, דעת המנחת כהן שדנים אותו כמאכל יבש ומותר לחממו אמנם הא”ר [שיח,יא] חולק עליו וסובר שאסור לחממו אף אם רובו יבש. וכן הסכמת הרבה פוסקים עיין באג”מ ח”ד סי’ ע”ד אות ז’, ועיין בספר מאור השבת ח”ב ס”ו שכתב בשם כמה פוסקים שהמנהג להחמיר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הפרי מגדים אומר שרוטב קרוש דינו כיבש. נדמה לי שגם המשנה ברורה פסק כך. זכור לי שר שלמה זלמן מחלק בין שומן שמצב הצבירה הטבעי שלו הוא קרוש לבין דברים אחרים. ברוטב קרוש עלולה להות בעיה של נולד.

  2. ידועה בענין זה קביעתו של הגרעק"א בסי' רנג שהכל תלוי במצב צבירה טבעי בטמפרטורת החדר, רוטב של דג בדרך כלל אינו קורש בחדר, אלא שאם קרש במקרר הוא אינו מפשיר כל כך, לכך אני חושב שהוא ודאי דבר לח.

  3. אם אתם בשיטת פסיקה ספציפית אנא ציינו זאת. מרן הבית יוסף מתיר לחמם מאכל שנקרש הרוטב שלו. גם הרמ"א מביא דעה זו כסברא ראשונה.

    כך פסקו אחרי דעתו אחרונים רבים והרב עובדיה יוסף.
    דין רוטב שנקרש כיבש לרוב הדעות. ציינתם דעת מיעוט כפסיקה כללית.

    דעת רבי עקיבא איגר שמדובר בטמפרטורת החדר אינה ברורה דיה. לא ראי טמפ'החדר במקום קר לטמפ' החדר במקום חם. כל עוד מדובר בקרישה ולא בהקפאה דין התבשיל כיבש.

    בברכה, ישראל

  4. המשנה ברורה בסי' שיח ס"ק קד מסביר שלא כדבריך את הרמ"א! לדבריו כל דברי הרמ"א אמורים לענין איסור נולד ובאופן שנימוח במקום שאין היד סולדת בו, לענין איסור בישול כתב שפשיטא שהוא דבר לח שיש בו איסור בישול! אין לנו אחר דבריו כלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל