שלום וברכה
זכורני פירוש של כמה ראשונים על הסיבה שבגללה איש מותר לו – מן התורה – להינשא עם כמה נשים ואישה מותרת להינשא רק עם איש אחד.
אשמח לקבל ביאורים או מקורות על ענין זה.
תודה רבה.
תשובה:
שלום רב,
אני לא יודע למה כוונתך אבל החילוק בזה אינו "גזירת הכתוב" בעלמא. אלא טמון במהות מוסד הנישואין בתורה. הנוסח בקידושין הוא "הרי את מקודשת לי" ולא להיפך, הרי אתה מקודש לי. כלומר, האיש מקדש את האישה עבורו – מייחד את האישה עבורו. ולא האישה את בעלה. לכן האיש אינו מנוע מן התורה להנשא לכמה נשים ולייחד אותם אליו, ולא להיפך.
על זה אני שואל :
למה אשה לא יכולה להתקדש לכמה אנשים ?
והיכן מקור לזה, האם זה גזירת הכתוב גרידא או יש טעם עמוק ?
ואשמח לדעת אותו.
יודע אני שהאיש המקדש אומר "הרי את מקודשת לי" ורק לי.
אבל אשמח לעומק יתר בזה.
תודה רבה.
עמוק יותר, אולי זה טמון בחכמת הקבלה בהבדל בין איש לאישה.
בקיצור, נשגב מבינתי..אני משתדל בשלב זה להבין מה כתוב.
בגמרא עירובין (ק:) עשר קללות נתקללה חוה וכו' כי אתא רב דימי אמר עטופה כאבל ומנודה מכל אדם וחבושה בבית האסורין מאי מנודה מכל אדם אילימא משום דאסיר לה ייחוד איהו נמי אסיר ליה ייחוד אלא דאסירא לבי תרי ופירש רש"י עטופה כאבל. בושה לצאת בראשה פרוע: מנודה לכל אדם. לקמיה מפרש שאסורה לכל אדם חוץ מבעלה והאיש נושא נשים הרבה: וחבושה בבית האסורים. כל כבודה בת מלך פנימה
תודה רבה ללוי.
השם ישמח אותך כשם ששימחת אותי.
השאר תגובה