לתרומות לחץ כאן

העתקת שיעורים תורניים שהוסרטו שלא על ידי מוסר השיעורים

שלום רבנים,

יש יהודי אחד שמצלם שיעורים בישיבה מסויימת בא"י ואחר כך מוכר את הדיסקים בשביל ביזנס. האם מי שקנה את הדיסקים חייב לקבל אישור מאותו צלם כדי להפיץ בחינם ובשביל זיכוי הרבים את השיעורים של הראש ישיבה (על ידי שמעתיק את הדיסקים או מעלה את השיעורים שהוקלטו בדיסקים ליוטיוב), או לא, והדבר מותר היות שאין זכויות יוצרים על דברי תורה? בקשו ממנו רשות, מאותו צלם, והוא לא נתן. הוא טוען שזה הביזנס שלו.

כל טוב,

תשובה:

שלום רב,

יש זכויות יוצרים על דברי תורה, אלא שבעל הזכויות הוא ראש הישיבה ולא זה שצילם אותו.

ככל שראש הישבה אינו מעוניין לתת בלעדיות לאותו מצלם, אין איסור להעתיק ולהפיץ את השיעורים, על אף שמשתמשים בטרחה של אותו מצלם. אלא שיש נסיבות שזה בלתי הוגן לנצל את העבודה של אותו מצלם בכדי לפגוע בפרנסתו ובכדי לזכות את הרבים יש מספיק שיעורים שניתן לצלם ולהפיץ מבלי להשתמש בטרחתם של אנשים אחרים.

מקורות:

לעניין זכויות יוצרים בדברי תורה, עיין בשו"ת בית יצחק חו"מ סי' פ' שמביא תשו' מהשואל ומשיב ח"א סי' מד לאסור הדפסת חידושי תורה של השני ללא רשותו , והוא חולק עליו, וכתב דאין לאסור מצד הדין כיון שאסור ללמד תורה בשכר דמה אני בחנם אף אתם בחינם. ומשמע שכל הנידון הוא אם דעת כותב החידושים היא לפרנסה, אבל אם מגלה דעתו לאיסור, אסור לכל הדעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל