לתרומות לחץ כאן

נאמנות אישה

שלום וברכה לכב' הרבנים. האם תוכלו לפרט באילו דינים מאמינים לאישה ובאיזה לא? למשל בברכות הנהנין אם נאמנת לומר שבעלה בירך כאשר מסופק. וכן בברכת המזון וכל כיוצ"ב? אם אפשר מקורות לעיון.תודה

תשובה:

שלום רב,

אישה נאמנת בכל ענייני איסור, לא רק בברכת המזון. ולהיפך, כל נאמנות עד אחד באיסורין נלמד מדין נדה שהיא נאמנת לומר שהיא טהורה בכך שהיא כבר ספרה שבעה נקיים וטבלה. ראה בתוס' גיטין ב,ב שנאמנות אישה בנדתה מלמדת על שאר איסורין שעד אחד נאמן בהן, למרות שעדותה הוא נגד חזקה שהיא בחזקת טמאה ובעדותה היא מחדש מצב – שכעת היא טהורה. וזאת משום שיש לה נאמנות "בידו" שבידה לספור ולטבול. ועוד הוסיפו התוס' שאין זו חזקה גמורה משום "שאינה בחזקת שתהא רואה בכל שעה". ובכל אופן, איך שלא יהיה משום נלמד הדין לכל האיסורין שעד אחד נאמן בהן, ומשום כך היא נאמנת לומר לבעלה שהוא בירך או לא בירך.

ובאמת בשו"ת מהרש"ם ח"ד סי' כט נשאל שאלה זו, וכתב שגם באופנים שאשה אינה נאמנת אלא רק מצד שבידה לתקן וכדלעיל, כל שהורעה החזקה היא נאמנת. ואף כאן, כיון שכבר הורעה החזקה שלא בירך, שהרי הוא רגיל לברך וברוב פעמים מברך, נאמנת האשה לומר שכך עשה, ועיי"ש ראיותיו מדברי הנודע ביהודה מהדו"ק אבהע"ז סי' לא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל