לתרומות לחץ כאן

הטמנה בתוך שקית בסיר

בס"ד
שלום רב
למדנו מן ה'ארחות שבת' (תודה על ההמלצה עליו) שלהלכה לשיטתם לאשכנזים נקבע (שלא כדעת החזו"א) שיש הטמנה באוכלין. וכן שכשהאוכל המוכנס נתון באריזה המפרידה אותו מן התבשיל/מים שבכלי כך שלא מקבל מהם טעמים ולא נידון כתבשיל אחד, רק אז יש שייכות ל'הטמנה' בהכנסת האוכל (וגם רק אם הוא מכוסה מכל צדיו, לפי שיטתם להלכה לאשכנזים ש'אין הטמנה במקצת'). ולפיכך:
1. הכנסה כך של אוכל באריזה מפרידה (כגון קופסאת שמורים) לתוך תבשיל/מים שיושהה על האש מלפני שבת היא 'הטמנה במוסיף הבל' האסורה מלפני שבת (שבזכות ההסבר שלהם סוף סוף הובן ברוך השם (שש"כ, א, עה') ). אלא שכאשר האריזה המפרידה היא לא קופסאת שימורים כי אם שקית קוקי או נייר אלומיניום, אז אין זאת דרך הטמנה לפי הדעה שנקבעה להלכה לשיטתם ולשיטת השש"כ ומותר להכניס בכזאת אריזה לקדירה שתושהה על האש מלפני שבת. ((שש"כ התש"ע, א, פז'), (ה'ארחות שבת', ב, צג').
2. השאלה היא האם גם במקרה שבו לא מדובר על קדירה שתושהה על האש מלפני שבת, כי אם על הכנסה של אוכל העטוף בנייר אלומיניום או בשקית קוקי (לא לשם בישולו חלילה בשבת, כי אם כדי שלא יתפזר בקדירה) לתוך קדירה שאינה על האש, באופן שאין בכך איסור בישול (כלי שני, או תכולה יבשה ומבושלת כל צרכה, שגם האלומיניום או השקית יכולות לעזור למנוע בישול אחר אפיה בהם לעתים) יוצאת מן הכלל של 'מוליד חום דרך הטמנה' בשבת, (שאוסר להטמין אוכל ב'דבר המצטנן והולך' העשוי לחממו, גם כשהמוטמן קר), כך שכאשר האוכל נתון בנייר אלומיניום או בשקית קוקי גם יהיה כזה היתר? (ויש לציין שאיננו יודעים להבין את הכתוב בהערה רנד בשש"כ תש"ע פרק א', אך נראה שיש שם משהו על כך, ולכן מאוד יעזור אם מישהו שיודע יוכל להסביר).
3. השאלה השניה היא אם יש איזושהי טעות בהבנה שלנו, בכל מה שפורט לעיל. אם ישנה טעות ממש ממש נודה אם תתקנו.

תודה רבה ותבורכו

תשובה:

  1. נכון. כיון שבאופן זה אין כוונה שהמאכל יהיה מוטמן אלא רק שלא יתפרק או יתפזר בבישול.
  2. נראה שבדבר מבושל זה תמיד דרך הטמנה, בערב שבת מדובר שאני מכניס שם מאכל שאינו מבושל כדי שיתבשל יחד. ונראה שזה מה שנרמז שם בהערה.

בהצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    לא הבנתי את התשובה. האם מותר לתת מערב שבת שקית של אורז מבושל למחצה
    בתוך סיר שיהיה על הפלטה במשך השבת. במנוחת אהבה אוסר ולרובם אין הטמנה בכלים
    האם אני צודק
    תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל