לתרומות לחץ כאן

היריון לפני נישואין

הבת שלי התעברה לפני הנישואין מה הוולד האם יש פגם בילד

תשובה:

שלום רב,

אם יודעים מיהו האב, אין כל פגם בילד. ואם לא יודעים מעיקר הדין הוא נחשב ל"שתוקי" כלומר, ספק ממזר שמא אביו הוא ממזר. אבל האמא נאמנת לומר שהיא הרתה מאדם כשר ובכך להכשיר את הילד לקהל (קידושין עד,א, כתובות יג,ב. שו"ע אבה"ע סי' ד' סעי' כו).

הלכה למעשה היום גם אם האמא אינה אומרת ממי היא הרתה (לדוגמא, האמא אינה לפנינו או שנפטרה) גם במקרה כזה מכשירים את הילד מחמת דין "תרי רובי" כלומר, רוב העיר הם כשרים, ורוב העוברים בעיר הם כשרים. ומבואר בסוגיה בכתובות טו,א שאם אין "דלתות מדינה נעולות" יש תרי רובי וניתן להכשירו לקהל. לכן היום שאין מקום שאין תרי רובי, ממילא הוא יהיה כשר לקהל. [ראה בחזו"א אבה"ע סי' א' שכתב שרוב סיעה (העוברים בעיר) די שיהיה עשרה אנשים ואולי גם שלשה].

אמנם דעת הרמב"ם שתרי רובי זה רק באישה שהרתה מחוץ לעיר (ראה טוב ושו"ע סוף סי' ו'), אולם כבר כתבו הפוסקים שמאחר שדין זה הוא רק משום "מעלת יוחסין, כלומר, דרבנן, לכן אין צורך להחמיר כשיטת הרמב"ם.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. ברוך השם, היא התעברה מבעלה לעתיד, מתחתנת בעוד שבוע אתו, אבל בשבילי זה היה פגם שלא חיכו עד החתונה, אבל פחדתי שהנשמה תהייה זולה או פגומה, היא הייתה גרושה זה כבר שלוש שנים וקבלה גט, והכירה את הבחור הזה שלא מספיק דתי וגם היא לא. אבל מזה שלא הייתה עוד כתובה מה הפגם

  2. אין בו כל בעיית כשרות, אבל צריכים לדעת שמן הסתם זה היה בעודה טמאה נדה. וא"כ הוא ייחשב לבן הנדה. אבל בעזרת ה' גם הוא יגדל ויוסיף הרבה נחת למשפחה ולבוראו. במקרה שכולם רואים את ההיריון. צריכים לעושת הכרת אבהות כדי לוודא שאין הם עוברים על איסור "מעוברת חברו" ואכן ההירון ממנו. כלומר, אם היתה כריסה בין שיניה היו אומרים לה ברבנות שהיא צריכה לעשות הכרת אבהות לפני שמאשרים לה נישואין איתו.

  3. היא הלכה למקוה לפני כן, ומאז בעלה הראשון לא הכירה שום בן אדם אחר, התינוק הורה בטהרה וחזרה עוד פעם למקוה לפני החתונה שהייתה ברוך השם בלג בעומר. אני לא מבינה את הצורך לעשות הכרה אבהות, היא בחודש השלישי להריון בעת החתונה, ולא אמרה שהיא בהריון, בקושי לי, בגלל סיבה שנחשתי.

  4. באופן עקרוני הריון לפני חתונה צריכים לעשות הכרת אבהות. העובדה שהיא לא היתה עם מישהו אחר, זו עובדה הידועה רק לה.. איני מפקפק בה חלילה, אבל מאחר שהיא הרתה לפני הנישואין. צריכים לברר האם אכן הרתה מבעלה לעתיד. משום שאם לא הרתה ממנו, יתכן שבנתיים היא אסורה להנשא לו עד שיעבור שנתיים מהלידה. הכרת אבהות במקרה כזה הוא פשוט, הולכים לבית הדין, הדיינים שואלים מספר שאלות ובדרך כלל זה מסתיים בכך. בכל אופן, במקרה שלכם לא שלחו אותכם להכרת אבהות כי אף אחד ברבנות לא ידע שהיא בהיריון (כפי שאת אומרת היא היתה בחודש שלישי).

  5. תודה על כל התשובות, אני מאמינה בה, זה מספיק לא נעים, כל הבירורים האלו, אבל עכשיו אני יותר רגועה שאין עברה שפוגם את העובר, תודה על העזרה לא לחיות עם יסורי מצפון, או אם ספקות על התולדות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל