שלום וברכה
סיר שיש בה אוכל כגון תפוחי אדמה מבושלים כל צרכן, ושמתי את זה על הפלטה לפני שבת עם מעט שמן כדי שיהיה מטוגן, ובבוקר אני רואה שלא טוגן בצד השני, האם מותר להפוך? (גם לשיטה המחמירה בסי' שי"ח ס"ה)? אולי נאמר שכל הסיר שם מבושל עליו כבר מלפני שבת? או שעשיתי מעשה חדש ע"י שהפכתי?
תודה
תשובה:
שלום רב
לכאורה אם מדובר בטיגון במעט שמן, יש לחשוש לאיסור של טיגון אחרי בישול. טיגון בשמן עמוק נחשב בישול. ראה חשב האפוד סי' קלה.
יום טוב.
ולמה לא נאמר שמכיון שהיה בסיר עם השמן מלפני שבת, יש לכל שם מטוגן, ואין טיגון אחר טיגון?
אני מבין מהשואל שלא היה אפקט של טיגון בצד השני ויש צורך להפוך.
שלום כבוד הרב,
וכי מותר לשים על הפלטה מאכל שלא מבושל כל צורכו מערב שבת?
זה מזכיר לי את ההלכה שמותר לשים בשר לא מבושל בתנור לפני השבת, אך אסור לשים בשר שכבר מבושל קצת.
ראשית הפלטה היא כירה גרופה וקטומה שמותר להניח עליה גם בשר המבושל קצת [מדובר מסתבר בפלטה רגלה ללא אפשרות לשינוי מצבים], שנית כאן מדובר במאכל מבושל כל צרכו רק יש כאן חשש של טיגון אחרי בישול.
השאר תגובה