לתרומות לחץ כאן

תוספת זכויות בקרקע מחמת היתר בנייה

כמה אנשים המצויים ביני עמי ששאלתי כשאתם חותמים לשכן להיתר בנייה ליד ביתו, אינם מעלים בדעתם שאחר ירשום את התוספת בטאבו, וידרוש זכויות נוספות לפי המטרים הנוספים בבניין.
האם אפשר לומר שהכל כלול בחתימה וזו בעיית החותם. או שברור דעת בני אדם, לא די שנתנו את זה, ברור שאין כוונתינו שיהיו לך זכויות יותר ממה שהיו לך עם כינון הבניין.
בתודה מראש על האתר,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

חתימה על היתרי בנייה, אין בה משום הקנאת חלק גדול יותר בקרקע. אבל, אם השכן חתם אף על ייפוי כוח לשינוי תקנון הבית המשותף או הטאבו, יש בכך הסכמה גם על חלק זה. אדם אינו יכול לטעון שלא הבין את משמעות המסמך שהוא חתום עליו.

לא הבנתי מהן הזכויות שהשכן הבונה מבקש לקבל. בדרך כלל אין זכויות לזה שיש לו חלק גדול יותר בקרקע, אלא חובות בכך שהוא חייב לשלם חלק גדול יותר בהוצאות הבית המשותף. אם השאלה היא לגבי זכויות בנייה נוספות, הכלל הוא ששכן שקיבל רשות לבנות חייב לתת רשות אף לשאר השכנים לבנות בנייה בגודל דומה. האפשרות היחידה שהשאלה יכולה להיות נוגעת היא לגבי אם משכירים חלקים מהבית המשותף.

מקורות:

על אף שניתן לדרוש משכן הרוצה לבנות שיקנה מהשכנים חלק מהקרקע (מה שנקרא תשלומי איזון), אין בעצם הרשות להשתמש הקנאת חלק בגוף הקרקע.

לעניין אדם שלא הבין תוכן המסמך שהוא חתום, עיין שו"ע חו"מ סי' מה סעיף ג וסי' סא סעיף יג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל