לתרומות לחץ כאן

סכין שנפגמה – מה דין העופות שנשחטו קודם לכן

איך כתבתם בתשובה: "הסכין נבדקת לפי רמת הסבירות שהיא יכולה להפגם. כאשר היא נמצא פגומה, יש עליה חזקת כשרות עד העוף האחרון, כלומר תולים שאותו עוף אחרון שנשחט הוא שפגם אותה, וכל מה שקודם לכן נשחט בכשרות. אלו הם כללים הלכתיים שנפסקו בשולחן ערוך, וממילא אף אם לפי האמת הסכין נפגמה קודם לכן אין בכך בעיה, כי אנחנו מחוייבים להכריע על פי כללי ההלכה והמציאות בפועל אינה מענינת אותנו."
הרי ההלכה היא שאם נמצאה פגימה אז כל מה ששחטו עם סכין זו נבלה ואפילו הראשון!!!!! רי"ף חולין י ב; רא"ש שם א טז; רמב"ם שחיטה א כד; טוש"ע יו"ד יח יא),

תשובה:

שלום רב

אינני יודע איזו תשובה אתה מצטט, בטח לא שלי, כבר הרחבתי באתר לפני תקופה על סקירה יסודית שעשיתי בענין במערכות הכשרות השונות, שם התברר לי כך: בד"ץ העדה החרדית משליכה את כל העופות שנשחטו מהבדיקה האחרונה לאשפה [של שלושת השוחטים שעובדים במקביל, כיון שהעופות שלהם מתערבים, ולא סומכים על רוב משום שחוששים לדעות שגם תרנגולת בנוצתה נחשבת חתיכה הראויה להתכבד שאינה בטלה]. שארית ישראל והרב רובין מעבירים את כל העופות הנ"ל לכשרות רבנות רגילה [וסומכים על הרוב לענין כשרות רגילה של הרבנות, וכדעת השו"ע בענין שתרנגולת בנוצתה אינה חתיכה הראויה להתכבד]. הבדצ"ים הספרדים לפי מה שהעלתי בחכתי, לפחות חלקם, סומכים בזה על הרוב [יש רוב כאמור בגלל שיש שלושה שוחטים], ולא מהדרים כנ"ל.

שבת שלום

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה על תשובתך!
    הצטערתי לקרוא שהבדצים הספרדים מקילים בדבר שיש בו מחלוקת הפוסקים. הרי שאנו קונים משהו מהדרין אנו רוצים משהוא שאין בו ריעותא או ספק והכל לכתחילה. ואיך עושים דבר כזה?
    אם יש לכבודו בירורים אמינים כגון התשובה שענה, על דרכי הפסיקה וההידור של הבדצים השונים אשמח לקבל במייל.
    בברכה

  2. הבדצים הספרדים סומכים בזה על הוראת השו"ע שתרנגולת בנוצתה בטלה ברוב, וכמנהג הספרדים ללכת אחרי הוראות מרן גם כשיש חולקים, אני מסכים איתך שממהדרין מצפים ליותר.

  3. בודאי גם קראת את המילים הראשונות בתשובה, אינני יודע מנין הציטוט, הוא שגוי והוא לא שלי, מה עוד יש לומר… העיקר להתמקד במה שכן כתבתי אני…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל