לתרומות לחץ כאן

כשרות בשר – צריך דוקא בשר חלק?

שאלה:

שלום רב, הורי עלו ממרוקו ובבית לא הקפדנו לאכול בשר "חלק" כך גם היה אצל הסבים והסבתות משני הצדדים. גדלתי אמנם בבית דתי אך התרחקתי מעט בגיל ההתבגרות וכשחזרתי אחרי הצבא לשמור על אורח חיים דתי למדתי שלפי הרב עובדיה יוסף זצוק"ל על הספרדים להקפיד לאכול רק בשר חלק והחלטתי להתחיל להקפיד על כך(אני די בטוח שאמרתי שאעשה זאת בלי נדר). כך נהגתי בשנים האחרונות ונמנעתי מלאכול בשר שאנני יודע בוודאות שהוא "חלק" גם כאשר התארחתי אצל בני משפחה. לאחרונה קראתי שיוצאי מרוקו לא מחויבים לפסק של הרב עובדיה בעניין זה ולא נהגו כך בארצות מוצאם. רציתי לשאול האם אכן כך הדבר והאם אני יכול להקל ולאכול בשר בקר שאיננו חלק בכשרות רגילה? ואם כן האם עלי לעשות התרת נדרים בעניין זה בשל העובדה שאני נוהג כך כבר כמה שנים? יש לציין שבאופן כללי בשאר העניינים אני נוהג לסמוך על הכשרות הרגילה של הרבנות הראשית לישראל. אשמח לתשובתכם, בתודה מראש. עדיאל

תשובה:

שלום וברכה

בודאי אין לאכול בשר שאינו חלק משתי סיבות. ראשית מנהג בני עדות המזרח לקבל את הוראות השו"ע, ולכן הגם שבפרטים מסוימים היו מנהגי עדות שונים, כאן לגבי אכילת בשר חלק אינני מכיר מנהג להקל. 

שנית וזה העיקר! יש לדעת שנושא השחיטה בזמנינו שונה מבעבר, בעבר היו לוקחים בהמה אחת לשוחט והוא היה עובד במתינות וזה היה עסק ליום שלם, ולכן גם אם היתה שאלה היו הולכים במתינות לרב והוא היה דם וחושב ומכריע, ולכן גם בשר שאינו חלק היה כשר מן הדין ללא חשש, לפחות לבני אשכנז. היום, השחיטה היא בכמות עצומה תחת לחץ של זמן, לכן הערובה היחידה להבטיח שאכן הבשר שאתה אוכל הוא כשר בלא פקפוק ולא תקלה ומכשול, יש לקנות בשר חלק בלבד ומכשרות מהודרת ומוקפדת! כשרות מקילךה מועדת גם לתקלות, ולכן אין להקל בענין זה ויש לשלם מעט יותר ולקנות מכשרות מהודרת בשר חלק.

יום נעים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל