לתרומות לחץ כאן

תחנון בסעודת סיום מסכת

שלום הרב
האם סיום סדר משניות ללא סעודה פוטר מתחנון (שסיימו אותו דווקא לפטור מתחנון)?
ואם אפשר בבקשה להרחיב בנושא

תשובה:

שלום רב

נראה שלא מועיל.

מקורות:

ראשית, עצם הקביעה שסעודת סיום פוטרת מתחנון אינה ברורה כל כך, בס' דרכי חיים ושלום  כתב שאין לומר תחנון, אולם בשו"ת פרי השדה ח"ב סי' קפב כתב שמנהג העולם אינו כן, וראה בשו"ת יביע אומר ח"ד סי' יג כתב שאף שמעיקר הדין יש לומר תחנון ניתן לסמוך על המקילים כדי לחזק ברכיים כושלות ולהרבות באהבת התורה. ומכל מקום נראה ברור בכל המקורות הנ"ל שהנושא הוא כאשר מתאספים יחד לחגיגת הסיום ובתחילתה מתפללים אבל אם אין קשר בין הסיום לתפילה והיא לא נעשית תוך כדי חגיגה אין סיבה לפטור מתחנון. מלבד זאת יש לצרף שלא כך ברור שסיום סדר משניות נחשב סיום, ראה ארחות רבינו שהחזון אשי החמיר בכך, אף שיש מקילים.

את עצם השאלה לא הבנתי! מדוע מתאמצים כל כך להפטר מתחנון? אמירת התחנון הוא מדינא דגמרא וי ש בכך תיקון חשוב על פי סוד, למה לברוח מזה?

שנזכה תמיד ללמוד וללמד לשמור לעשות ולקיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל