לתרומות לחץ כאן

קיזוזים בדמי השכירות עקב לקויים

לכבוד הרבנים שליט"א
בחודש סיון תשנ"ג שכרתי דירה לחצי שנה באשדוד דרך מתווך בסך 200 דולר שהיה אז 600 ש"ח
כאשר שכרתי אותה לא היה בה חשמל מחברת חשמל אלא דרך גנרטור שהוצב ע"י הקבלן כאשר כל דייר היה משלם 100 ₪ לחודש עבור החשמל והמים. כל המשא ומתן היה רק דרך המתווך והוא הבטיח לי שתוך זמן קצר צריכים לחבר חשמל מחברת חשמל. בפועל לא הגיע לנו חשמל וחוברנו דרך הגנרטור כאשר כל מספר ימים הגנרטור היה מתכבה והיינו נשארים ללא חשמל יום יומיים ואפי' שלשה. מצב לא סביר כאשר לא יכולנו לשמור דברים במקרר ובאחת השבתות הגנרטור הפסיק לפעול מספר דקות לפני שבת.
לאחר ארבעה חודשים חיברו חשמל למי שלא היו לו חובות, ובעל הבית שלנו לא דאג לחיבור חשמל לדירה, כך שבמשך חודשיים הבאים קיבלנו דירה ללא חשמל, ושכן עזר להו וחיבר אותנו אל החשמל של דירתו.
לאחר שהסתיימה החצי שנה של השכירות, נאלצנו להאריך קצת את שהותינו בדירה ובקשנו מהמתווך שזה יחושב לפי הימים.
בפועל נשארנו עוד 20 יום שזה שווה לסך 400 ש"ח.
מעבר לזה נשארנו חייבים עוד 400 ש"ח עבור דמי השימוש בגנרטור והמים בארבעה חודשים הראשונים. ובסך הכל נשארנו חייבים לבעל הבית 800 ₪.
אני סירבתי לשלם אותם בטענה שבחודשיים האחרונים קיבלנו דירה ללא חשמל, וגם בחודשים הקודמים לזה סבלנו מאוד מהגנרטור, לאחר שהובטח לנו ע"י המתווך שהיה בא כוחו של בעל הדירה שתוך זמן קצר מחברים חשמל מחברת חשמל.
ביקשתי מבעל הדירה שיתבע אותי לדין תורה ועד היום הוא לא עשה זאת.
וכיןן שאני רוצה לצאת ידי שמיים, אני שואל את כבוד הדיינים מה הדין בזה ?

תשובה:

שלום רב,

על החודשים האחרונים אין מקום לקזז שהרי היה חשמל בדירה. ועל אף שהשוכר הוא זה שהביא את החשמל ,למעשה לא היה כל פגם בדיור. גם על המקרים הראשונים שקראו, יש לדון אם להחשיבם כמכת מדינה (ראה חו"מ סי' קכא בשו"ע ונו"כ, תשובות חת"ס סי' קסא) וגם אם נחשיב זה למכת מדינה דעת מהר"ם פדווא  וסייעתו (הסמ"ע והש"ך והחת"ס) שאם השוכר המשיך לגור בדירה צריך לשלם את כל השכירות בכל מקרה.

אמנם דעת הרמ"א וסייעתו (הראנ"ח והנתיבות) שמקזזים חלק מהשכירות, אבל יש לדון (לפי הנתיבות שלד א) שבמקרה הזה אפשר שגם לפי דעתו ההפסד על השוכר. ועוד אפשר לדון לדעת הרמ"א  שהפסקת חשמל לכמה ימים נקרא שאפשר לגור על ידי טורח (ראה משפט צדק חלק ב לא).   ולמעשה ברור שגם אם כן מקזזים קשה מאד להעריך כמהלקזז לכן היה מקום להגיע לפרשה. אולם כאמור, יותר נראה שמקרה הזה אין לקזז כלל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל