לתרומות לחץ כאן

נזק תוספת בנייה של שכנים

השכנים בבניין שברחוב מתחתי אולם צמוד אלי, מעוניינים לבצע תוספת בנייה. התוספת תגרום להם: 1. להצמד אלינו. 2. תגרום לנו היזק ראייה. 3. תחסום לנו את כל האור והאוויר, הצד הזה זה הצד היחיד שיש בו עוד אור ואוויר. 4.לא נכול לגור כך, זה חונק.
בנוסף לכך זה יוריד את ערך הדירה, כל קונה פוטנציאלי יברח כשיראה את זה, מדובר בצפיפות והיזק ראייה חמורים.
האם לפי הלכה אפשר למנוע מהם את הבנייה והנזק?

תשובה:

שלום רב,

כפי שהבנתי אינכם שכנים בחלקה אחת וממילא אין לך אפשרות לעכב מצד תקנון הבית המשותף, אלא מצד הלכות נזקי שכנים. מצד הלכה הנזק היחידי שבגינו ניתן למנוע הוא היזק ראייה, ככל שזה שייך. לצורך אור ואוויר מספיק ד' אמות ולכל היותר 3 מטר.

מקורות:

שו"ע חו"מ סי' קנד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תכנון ערים מודרני מתחשב גם בנוף, אור שמש ועוד. כיום לפי חוק הבנייה כפופה לשיקולי תכנון ואין סיבה שאדם דתי שכפוף לדיני תכנון ובניה לא יהיה זכאי גם להגנה שלהם.
    קיצורו של דבר, דינים אלו הם דינים שהם לטובת הכלל ולכן הם תופסים מכוח דינא דמלכותא דינא או מכוח הסכת הקהל או מכוח מנהג.

  2. גם אם הניזק נימצא בחלקה אחרת יכול להתנגד מצד חוקי התכנון והבניה , ואם הדייר המזיק עומד בסטנדרט של חוקי הבניה שומר על מרחק והבנייה בהתיר , מה שייך לטעון היזק ראיה , ואם לא ,זכותו של הניזק להתנגד לשכן,
    מתוך שאלתו של השואל אני מבין כי על פי חוק אין לו שום זכות להתנגד ולכן הוא שואל האם ע"פ דין תורה הוא יכול למנוע משכנו לבנות , השכן צריך לדעת שדינה דמלכותא דינה ,ולראות האם השכן בונה במסגרת החוק של תכנון ובניה , וזה הכי נכון לבדוק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל