לתרומות לחץ כאן

האם ניתן לסמוך על השחיטה במערכות הכשרות המוחזקות כמהודרות

שלום רב וישר כח על כל התשובות והמפורטות עם המקורות
שאלתי הפעם היא האם יש פסק ברור בענין של בעי למיחש כאשר יוצא לעז על ידי עד אחד או יותר בענין שחיטה מסוימת
והאם יש חילוק בין אם מעידים על שחיטתו כנגד שהיא כשרה
מי העד צריך להיות כדי שיהיה חיוב לחוש ולעבור לשחיטה אחרת וכו'

תשובה:

שלום רב,

אם יש אדם המעיד על השחיטה שהיא כשרה, ודאי הוא נאמן. עד אחד נאמן באיסורים. וכך בנויה מערכות הכשרות. יש להם אנשים במקום המעידים על הכשרות כפי שהם ודאי רואים במו עיניהם.

ערעור על השחיטה יכולה להתבצע באחד משני הדרכים הללו:

או שיש עד אחר המעיד שהשחיטה פסולה. ולצורך כך, צריך שיעיד לפני שהבשר כבר יוחזק לכשר (ראה בשב שמעתתא ש"ו בהרחבה). כי לאחר שכבר הוחזק ככשר, לא מועיל עד לערער על כשרות הבשר. גם אם הוא הוחזק כך עפ"י עד אחד. ובעיקר, צריך שהוא יעיד על בשר מסויים "בשר זה ראיתי ששחיטתו פסולה". לא שבאופן כללי, יעשה איזה סיור כזה או אחר, ויקבע אם זה כשר או לא. אחרת ודאי אלו דיבורים ועירעורים בעלמא.  

אפשרות נוספת וזה אני מבין אתה חותר. הוא לערער על כשרות הבשר של שוחט פלוני משום שהוא לא יודע לשחוט או אין לו מספיק אחריות. זה צריך דווקא בשני עדים. מאחר שהכשרויות הללו מוחזקים כאנשים מקצועיים יראי שמים ויודעים היטב את הלכות השחיטה, כלומר, גם בלי הרוב שאמרו "רוב מצויין אצל שחיטה מומחים הם" אנו יודעים שהם מומחים, ודאי שרבני הבד"ץ לא יעסיקו אנשים בתחום בלי שהם יודעים בדיוק את הלכות השחיטה על בוריין. לכן, כדי לערער על חזקה זו, ודאי צריכים לשני עדים, שידעו להעיד שהאנשים אינם יודעים הלכות שחיטה.

עד כאן, אני מדבר עונה הלכתית. זו הדרך היחידה לערער על כשרות המוחזקת ככשרה ומהודרת. ומכאן, ודאי אתה למד שההשמצות והשמועות, הן בגדר הוצאת שם רע, ולא יותר ואינם עולים בקנה אחד עם כללי ההלכות.

עכשיו מילה נוספת במישור ההגיוני:

ודאי אתה תסכים איתי שהעומד בראש מערכת הכשרות של הבד"ץ הגאון רבי חיים יהודא כהן שליט"א מלבד היותו ת"ח מופלג רב שכונה חשובה כשר עשרות שנים, ומומחה בכשרות, הוא גם אדם ירא שמים. ואם כך, אם יש למאן דהו ערעור על כשרות הבד"ץ או על כשרות מישהו אחר, הדבר הטבעית וההגיונית ביותר הוא לגשת עם השאלות או הממצאים לראש המערכת ולהעמיד אותו על חומרת הענין. ומן הסתם, אם הוא יראה לנכון שהעובדות נכונות, והמציאות וההלכה הן כדברי המערערים, אין כל ספק שיתקן מיד את הדרוש תיקון, הרי מלבד היותו איש מקצועי ות"ח הוא אדם ירא שמים גדול, וכי נדמה לך שהוא ירצה להכשיל אנשים בבשר שאינו כשר??

ואם בכל זאת, הרב לא שועה לטענתם, הדבר שהם צריכים לעשות, הוא לפנות לגדולי הרבנים, גדולי הפוסקים ולהעמיד אותם על חומרת הענין, איך יתכן שבדורם הם ישתקו כשכל בית ישראל אוכלים טריפות?? ואם בכל זאת, לא ראיתי רב אחד רציני שעומד מאחורי השמועות הללו. כנראה….

לכן, מסיבות הגיונות אלו, ברור לי שכל העירעורים הם של אנשים צרים צרי אופק, או שאינם מבינים בהלכות אלו, או שיש להם אינטרסים צרים, שגם אם איני יודע בדיוק מה הם וגם לא מעניין אותי. הם לא יצילחו לעולם לערער לי את הבטחון המלא שיש לי במערכות הכשרויות המוחזקות כמהודרות.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל