לתרומות לחץ כאן

אדם ששכח לקרוא ק"ש בערבית אם יצא ידי חובה בק"ש על המיטה?

אתמול התפללתי ערבית מוקדם..והלכתי לישון אחרי חצות ואמרתי קריאת שמע שעל המיטה עם כל הסדר..רק היום בתפילת שחרית פתאום נזכרתי ששכחתי לקרוא אתמול בערב שוב קריאת שמע השם ירחם עליי..האם אני יכול להגיד או אפילו בלי שאני יגיד שהקריאת שמע שעל המיטה שאמרתי תחשב לקריאת שמע של ערבית מדאורייתא במקום הקריאה שעל המיטה? והאם זה משנה אם זה היה לפני או אחר חצות הלילה? תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

אכן קריאת שמע בעת הצורך יכולה להחשב לקריאת שמע של ערבית מדוארייתא. אפילו אם קראת קריאת שמע לאחר חצות. (אם קראת את כל הג' פרשות). שהרי מדאורייתא ודאי קוראים קריאת שמע אחר חצות כמבואר במשנה הראשונה במסכת ברכות.

מקורות:

ראה רש"י (ברכות ב,א) שכתב כי מאחר שאנו נוהגים (כך נהגו רבים בחו"ל בזמנם) להתפלל ערבית מבעוד יום, קריאת שמע על המיטה היא הקריאה שיוציאים בה ידי חובת קריאת שמע מדאורייתא. תוס' שם הקשו עליו מספר קושיות, כמו העובדה שנוהגים לקרוא על המיטה רק פרשה ראשונה. ועוד כמה קושיות, לכן כתבו ר"ת ור"י כי העיקר הוא ק"ש שבבית הכנסת למרות שנהגו לקרוא מבעוד יום. ראה שם מה הסיבה.

אכן בשו"ע (סי' רלה סעי' א') פסק שצריכים לקרוא שוב בלילה. וראה ש במשנה ברורה (ס"ק יב) שלא כדאי לסמוך על ק"ש על המיטה. אולם ודאי בדיעבד מאחר שלא קראת שוב, אתה יכול לסמוך על כך שקראת ק"ש על המיטה ולצאת ידי חובת דאורייתא.

אכן כידוע מצוות צריכות כוונה, ואם אתה היית סבור שיצאת כבר ידי חובת קריאת שמע, א"כ קראת ק"ש על המיטה ללא כל כוונת מצווה. אולם ראה היטב בדברי המשנה ברורה שם שכתב: "ואין כדאי לסמוך על הקריאה שהוא קורא על מיטתו וכו' דהא צריך לכוון לצאת ידי מצוות עשה של ק"ש" כלומר, בדיעבד הוא סבוא שהוא יוצא ידי חובה, למרות הבעיה של מצוות צריכות כוונה.

אולם אפשר שאם בודאי הוא התכוון רק לשם שמירה ממזיקים כי היה סבור שכבר קרא ק"ש של ערבית, לכו"ע לא יצא ידי חובה, (מלבד דעת הראשונים שהובאו לעיל), וכוונת המשנה ברורה שאין כדאי לסמוך על זה כי בדרך כלל הוא מתכוון לשם שמירה. וראה עוד ברבינו יונה שם שהקשה על רש"י שהרי ק"ש על המיטה אינו מתכוון לשם מצווה. וצ"ע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל