לתרומות לחץ כאן

שליח שקבל הנחה בגין מועדון צרכנים

קניתי ספרים עבור קרוב משפחה ושלמתי בכרטיס אשראי. כיון שאני חבר במועדון הלקוחות של הרשת קבלתי זיכוי לקניה הבאה.
לקחתי את הספרים לביתי, ולמחרת קרוב משפחתי לקח אותם והשאיר לי צ'ק המכסה את מה ששלמתי.
האם הזיכוי שייך לי או לקרובי?

תשובה:

שלום רב.

לכאורה הדבר תלוי במחלוקת ראשונים. ולכן המוציא מחברו עליו הראיה. וזכות הקניה נשאר אצלך.

מקורות:

ראה בחו"מ סי' קפג סעי' ו' אדם ששלח שליח לקנות לו חפץ (במשקל וכד') שיש לו סכום קצוב. והמוכר הוסיף לו מעט. על השליח לחלוק עם בעה"ב את התוספת. וכתב הרמ"א כי אם המוכר אמר בפירוש שהוא נותן הכל דווקא לשליח, הכל שייך לשליח.

ובסמ"ע שם (ס"ק יח) ביאר: "כשנתן המוכר להשליח טפי ממדה אחת בדינר, מן הדין היה הכל להשליח, אלא כיון דבאתה ההנאה להשליח ע"י מעותיו של המשלח, אמרו חז"ל שיחלקו בהדדי המותר, והאי טעמא כתבו הרי"ף [כתובות נ"ז ע"ב מדפי הרי"ף] והרא"ש [שם פי"א סי' ט"ו] והעיטור [אות ש' שלישות ממון]. וכתב הר"ן [על הרי"ף שם], דאליבייהו אפילו אמר המוכר בהדיא שנותן המותר להשליח, אפ"ה חולקין. אבל רש"י [שם צ"ח ע"ב ד"ה שיש] כתב הטעם משום דיש להסתפק למי נתן הנותן המוכר, למשלח או לשליח, משו"ה חולקין. וכתב הרמב"ן [במיוחסות סי' ס'] שטעם זה הוא נכון, וזהו דעת הרמ"א ז"ל שכתב על זה, מיהו אם אמר המוכר בפירוש כו".

כלומר, לשיטת הרי"ף והרא"ש למרות שהוא נתן דווקא לשליח, מאחר שרק ע"י מעות המשלח זכה השליח בתוספת לכן עליהם לחלוק ביניהם את התוספת. אולם לשיטת רש"י הכל תלוי למי היתה כוונת המוכר לתת את התוספת.

ואם כך, לדעת רש"י בודאי שהזכות ניתנה רק לבעל הכרטיס שהוא חבר המועדון. שהרי ברור כי אם המשלח היה קונה בעצמו לא היה זוכה בזכות הקניה. אולם לשיטת הרי"ף והרא"ש מאחר שהשליח לא קיבל את זכות הקניה אלא בגלל מעותיו של המשלח, לכן עליהם לחלוק ביניהם את זכות הקניה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. נראה לי שבהנחות הניתנות לחברי מועדון, כיון שאין החברה מתחייבת להעניק את ההנחה ולא לעדכן את הלקוחות על שינוי ברשימת נותני ההנחות, יוצא שהשליח התחייב לחברה את מלוא הסכום. ואין הוא חייב להחזיר את ההנחה למשלח. עיין כאן באריכות.
    בנידון דידן, אם הזיכוי ניתן שלא במעמד הקניה, אלא נשלח לאחר מכן בדואר, שייך גם כן הסברא שביארנו שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל