לתרומות לחץ כאן

חיוב ישיבה בסוכה במקום שנמצאים חרקים

שלום יש לי סוכה על הגג ובלילה עפים שם הרבה גוקים וכל מיני חרקים וזה ממש גורם לאי נוחות אז האם במקרה כזה שאין לי סוכה אחרת אני אשהה בה במהלך היום ויאכל בה אבל השינה תהיה בבית האם אני אנהג בסדר

תשובה:

שלום רב.

הכלל הוא, שאם אדם מצטער מישיבתו בסוכה – מחמת השמש או מחמת הקור [דבר המצוי יותר בחו"ל] – אין הוא חייב לישון בה.

אולם, כאשר הצער שיש לו בישיבתו בסוכה נובע מקביעתה במקום מסויים, ואילו היה עושה אותה במקום אחר לא היה מצטער בישיבתה – אין הוא רשאי לעשותה שם ולפטור עצמו בכך מהשינה בה. כמו כן, באופן זה יש שהחמירו שאף ביום אינו יוצא ידי חובתו בסוכה זו, לפי שאין היא ראויה לקיים בה את כל סוגי השימושים הנעשים בדרך כלל בדירה, ולדעתם, אסור לו גם לאכול שם [אמנם, אחרים חולקים וסוברים שניתן בדיעבד לקיים בסוכה זו את מצות האכילה].

לכן, אם המצאותם של אותם חרקים אופיינית למקום עשייתה בלבד, וניתן לעשותה במקום אחר, אף שיש בכך חוסר נוחות מסויים, כמו לעשותה בחצר הבנין, לא ניתן לעשותה במקום כזה ולהפטר מהשינה בה בלילה. אולם, אם המצאותם של אותם חרקים אופיינית לכל האזור, אכן מותר לבני אותו מקום לישון בביתם, כאשר השינה בסוכה כרוכה בצער.

באופן מעשי, נדמה לי שניתן לפטור בעיה זו על ידי ריבוי סכך מלמעלה, דפנות עשויות היטב מעץ ומחוזקות זו לזו, והתקנת רשתות על החלונות.

מקורות:

ראה שולחן ערוך סימן תרמ סעיף ד, ובמשנה ברורה שם ס"ק כ

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. האם יש חיוב להתקין רשתות על החלונות ולעשות דפנות מחוזוקת, או כמו שמבואר בגמ' סוכה שחתן פטור מיחוד בחופה כיון דיש לה ג' דפנות ורואים שלא מחויב לעשות דופן שלישית.
    [ראיתי בספר אשרי האי"ש משם הגרי"ש אלישיב דהורה למי שהתקשה להירדם בסוכה לקחת כדור שינה, והשאלה האם באמת חייב בזה מ"ש מחתן.]

  2. התכוונתי שבגמ' בסוכה וברש"י שם מבואר [וכן הובא נראה לי במשנ"ב] שהטעם שחתן פטור מסוכה כיון דמעיקר הדין סוכה הוי רק ג' דפנות ובג' דפנות א"א להתייחד. אולם מבואר דאע"פ דאם יעשה דופן רביעית יוכל להתייחד, מ"מ אין חיוב לעשות דופן רביעית כיון דאינו עיקר סוכה מעיקר הדין. וא"כ שאלתי היתה שגם כאן לא יהיה חיוב לעשות רשת כיון דאינו עיקר חיוב סוכה כמובן.

  3. יש הבדל גדול. אכן לא צריך לעשות סוכה יותר משיעור החיוב. אבל אין חיוב לעשות סוכה במקום שיש חרקים, ניתן לעשותה במקום אחר שאין שם חרקים, ולכן אם אתה בוחר לעשותה דוקא במקום שיש חרקים עליך לדאוג לכך שתוכל לקיים בה את המצוה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל