לתרומות לחץ כאן

לקח כסף עבור צילומים צבעוניים ומצא מי שיעשה לו אותם חינם

אני ראש המדריכים במחנה חופש של קיץ.
בתחילת הקיץ דברנו בקשר לשלוח כל שבוע מהילדים דפים עם תמונות. אמרתי שבשביל 2000 ₪ אני יכול להדפיס צבעוני כל הדפים של התמונות. למעשה קבלתי את כל הצילומים הצבעוניים בחינם.
השאלה, האם אני יכול לקחת הכסף בשבילי מאחר שהם היו מוכנים לשלם 2000 ₪, רק אני קבלתי את זה בחנם. זה שקבלתי בחינם זה רק בשבילי, הם לא היו מקבלים חינם.

האם מותר לי לקחת את הכסף בלי להודיע שהיה בחינם, או שאני צריך להגיד להם שזה היה בחינם.

תודה

תשובה:

אם המחיר הוא פחות מאלפיים ש"ח, גם ללא הנחות והטבות,ברור שיש להחזיר את העודף למי שנתן את הכסף.
לגבי ההנחה שקיבלת שלא הוצרכת לשלם כלום, הדין לא ברור בעניין הזה, אם כל הריווח שלך או כולו שלהם או שיש להתחלק חצי חצי. אני מציע להתפשר.

מקורות:

לגבי אם שליח לקנות קיבל תוספת עבור עצמו, דעת הרמ"א בחו"מ סי' קפג סעיף ו שהתוספת היא של השליח, דעת הט"ז שם שיש להתחלק כיון שמעותיו של המשלח גרמו שיקבל את התופסת. בנידון דידן מי שעשה את הצילומים חינם התכוון להטיב עם השליח, אבל אם לא היה לו צורך בצילומים לא היה לו ריווח זה.
מאידך ייתכן שבנידון זה כל הריווח הוא של המשלח, כיון שלא מדובר בתוספת, אלא שלא היה צורך להשתמש בכספו, וכדין המבואר בשו"ע שם סעיפים ח-ט שאם השליח לא השתמש בכסף או בחלקו הרי הוא חייב להחזיר למשלח. ויש לעיין אם דין זה דוקא כאשר טעות גרמה שלא היה צריך להשתמש בכסף, או גם כאשר הצד השני התכוון להיטיב עם השליח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל